10 důvodů pro digitální transformaci
Firmy, které už to pochopily, právě nastupují na cestu digitální transformace. Pro mnohé z nich to bude opravdový očistec. Zbavit se železné košile nejde ze dne na den, je to proces, který chvilku potrvá. I té vaší.
Právě teď jste na startovní čáře digitální transformace.
Celí nervózní z toho, jaké to bude. A nejspíše ve vás stále bují pochybnosti, jestli je to pro vaši firmu ta pravá cesta. Teď nemá smysl trhat okvětní lístky sedmikrásky nebo hodit si mincí a čekat, že rozhodne osud. Tíha rozhodnutí zůstane na vás, ale v procesu rozhodování vám může něco pomoct. Co tedy dělat?
Ještě se na moment zastavte, zhluboka se nadechněte a zkuste najít protiargumenty na těchto 10 důvodů pro digitální transformaci.
10 důvodů pro digitální transformaci
1. Svět se digitalizuje
Na Zemi nyní žije 7,593 miliard lidí, z toho 4,021 miliard (53 %) patří mezi internetové uživatele a 3,196 miliard lidí patří mezi aktivní uživatele sociálních sítí.
2. Digitální příležitosti jsou obrovské
Digitální ekonomika, to je mladý, dynamický ekosystém založený na technologické infrastruktuře, na stále více intuitivních zařízeních, na rozsáhlých sociálních sítích, které poskytují neomezený prostor pro rozvoj byznysu. Důkazem toho je vybudování digitální ekonomiky z nuly na 2,9 bilionu dolarů za 20 let (vznik internetu jako takového).
3. Digitalizace zvyšuje výnosy a snižuje náklady
Až 75 % manažerů uvádí růst příjmů jako největší přínos svých digitálních iniciativ. Nejde pouze o digitalizaci produktového portfolia, ale také o automatický sběr dat, reporting a využívání dalších digitálních technologií pro firemní procesy. Dalšími průzkumy potvrzenými benefity jsou vyšší zisk (47 %) a nižší náklady (40 %) na výrobu, lidskou sílu i jejich časovou vytíženost. Svatá trojice výhod digitální transformace!
4. Markeťáci potřebují znát digitál
Marketingoví pracovníci se věnují stále více onlinu. PPC, sociálním sítím, blogům a dalším digitálním aktivitám věnovali už v roce 2015 markeťáci více než 60 % svého času. Vývoj je neúprosný a i bez konkrétního výzkumu si dovolíme tvrdit, že se uvedené procento pro rok 2018 ještě o něco více zvýšilo ve prospěch digitálu. Marketingové oddělení je horkým adeptem na digitální transformaci.
5. Obchoďáci chtějí znát digitál!
Přestože si více než ½ obchodních zástupců a prodejců uvědomuje důležitost sociálních sítí při uzavírání obchodů, jen každý 4. ví, jak sociální sítě správně zapojit do prodejního procesu. A to je velká škoda! Nebo taky výzva pro ty prodejce, kteří se digitální transformace nebojí.
6. Firmy potřebují (digitálně) zkušené zaměstnance
Více než 67 % CMO (chief marketing officer) plánuje výrazně zvýšit výdaje svého oddělení na digitální marketing. Uvedené procento zahrnuje jak výdaje na marketingové digitální nástroje, tak na specialisty, kteří je budou umět ovládat. Digitální dovednosti se budou vyvažovat zlatem.
7. Hledání talentů a schopnost se učit
Zatím jenom ⅓ organizací a firem si uvědomuje, jak je důležité pracovat s talenty. Zaměstnanci potřebují testovat nové technologie, sžívat se s nimi a učit se je ovládat. Tihle lidé (se schopností sami se vzdělávat) jsou tou pravou pracovní silou příštích let, ale možná už i zítřka. Budou průkopníky digitální transformace a dokáží nadšením po digitální technologie nakazit celou firmu. Je na čase je začít hledat!
8. Vzdělávání je ještě důležitější, než si myslíme
84 % manažerů ví, že je vzdělávání zaměstnanců důležité. Ovšem se zastaralými způsoby vzdělávání nezbytné digitální dovednosti zaměstnance nikdo nenaučí. Digitální doba si vyžaduje digitální vzdělávání. Neméně důležitá je i motivace zaměstnanců se učit, získávat nové dovednosti, usnadňovat si práci a posouvat sebe i společnost kupředu. To je sen každého HR manažera a odborně se tomu říká “inovační kultura”. Digitálnímu obrození firmy zdar!
9. Rostoucí role digitálních specialistů
Digitálních specialistů je potřeba stále více. Například v roce 2017 mělo 44 % firem potřebu rozšiřovat řady digitálních specialistů marketingových oddělení. Tento trend bude samozřejmě pokračovat a “digitálních rolí” v pracovních týmech napříč celou firmou, nejen v marketingovém oddělení, bude čím dál více. Digitální transformace otevře nové obzory pro recruitment.
10. Bez změny myšlení to nepůjde
Je třeba začít myslet jinak. Jak vedení firem, tak samotní zaměstnanci, ale i uchazeči o práci si musí uvědomovat měnící se pracovní procesy. Výzkumy ukazují, že vnitřní opozice v organizacích potlačí až 49 % tendencí ke vzniku nových digitálních pracovních míst. Je potřeba se více otevřít, přizpůsobit se změnám, umět pracovat transparentně, ovládat agilní procesy a postupy a umět skloubit tvrdé a měkké dovednosti dohromady. A především nastavit digital mindest na ON.
Budete tvořit budoucnost, nebo jen přihlížet, jak to dělají ostatní?
Pokud protiargumenty najdete (ale jen opravdu pádné důvody), můžete se vrátit zpátky na tribunu a jen se koukat, jak se svět okolo vás digitalizuje a firmy se jedna po druhé digitálně transformují. Počítejte s tím, že firmy, které se na cestu digitální transformace – ve chvíli, kdy vy budete vyčkávat na lepší příležitost – vydají, budou mít před tou vaší náskok několika kol. A ten se vám bude horko těžko dohánět. Nestrašíme vás (nejsme strašidla), jen to říkáme natvrdo.
Vracíte se na startovní čáru?
Skvělé rozhodnutí. Máte v nás věrné fanoušky!
A pokud byste chtěli, tak klidně i průvodce – firmy totiž digitální transformací provázíme už několik let.