Copilot pod lupou: Co jsme zjistili a proč na tom záleží
Náš průzkum proběhl mezi 155 respondenty, kteří pracují v různých segmentech – od nezisku přes státní správu po soukromé firmy. Do průzkumu se zapojili i freelanceři a OSVČ.
Získali jsme odpovědi ze všech hlavních typů rolí – technických (IT, analytika), obchodních (finance, nákup, obchod), od vedení společnosti i HR, marketingu nebo školství. Průzkum jsme prováděli v období únor až duben 2025.
Copilot byl hodnocen ve škále 1–5. Hodnota 5 byla nejvyšší (nejlepší hodnocení), hodnota 1 nejnižší.
Zvyšuje Copilot naši produktivitu?
Představte si tým obchodníků, kteří denně řeší desítky e-mailů, smluv a jednání. Právě tato skupina tvrdí, že Copilot jim pomáhá být produktivnější – průměrné hodnocení produktivity je tu 3,69 z 5.
Na druhém konci sedí projektoví manažeři, kteří od Copilota čekali víc – a hodnotí ho jen 3,11. U zástupců státní správy se hodnocení pohybovalo dokonce na hodnotě 2,83.
Proč? Protože na složité procesy jsou mnohem vrstevnatější a vyžadují hlubší pochopení a instruování. To může být složitější a méně přístupné pro uživatele, kteří nemají pokročilé znalosti AI nástrojů.
Poněkud překvapivě jsou pak freelanceři a OSVČ skupinou, která je s Copilotem nejméně spokojená.
Zlepšuje Copilot kvalitu naší práce?
Zapojení Copilota automaticky nezaručuje kvalitnější výstup. Ať už jej používáte na drafty textů nebo analýzu dat, pořád je zapotřebí správně jej instruovat a neustále kontrolovat. Vyladění promptu přitom zabere nějaký čas, stejně tak kontrola.
Co říká náš průzkum, jak vnímají uživatelé kvalitu své práce při používání Copilota?
- 42 % respondentů uvedlo, že Copilot kvalitu jejich práce zlepšil;
- 52,9 % tvrdí, že kvalita je stejná;
- minimum vnímá výrazné zhoršení.
Respondenti se shodují, že Copilot pomáhá zvládnout víc práce za méně času, ale sám o sobě nezaručuje kvalitnější výstup a účast uživatele je pro kvalitu naprosto nepostradatelná (a účast neznamená jen vykopírovat výsledek a poslat do světa) .
Kolik času nám Copilot denně šetří?
Čas je dnes nejdražší komodita. Pokud nějaký nástroj ušetří byť jen půl hodiny denně, je to vítězství. Copilot v určitých situacích dokáže ušetřit bez přehánění hodiny (například pokud potřebujete po návratu z dovolené sesumírovat 600 mailů, co na vás čeká v inboxu).
Jindy může být jeho zapojení spíš na překážku. Je proto důležité umět rozpoznat situace, kdy je Copilot vhodné použít.
Jak vypadá realita našich respondentů?
- Nejčastější odpověď: Copilot ušetří 30–60 minut denně (30 % respondentů);
- druhá nejčastější: 15–30 minut denně (16,4 %);
- průměrná úspora: cca 45 minut denně.
Čili z průzkumu vyplývá, že když Copilota zvládnete správně „zapřáhnout“, může vám denně „vyšetřit čas“ i na prodlouženou pauzu na oběd.
Kde Copilot opravdu pomáhá?
Jsou úkoly, pro které je Copilot naprosto bezkonkurenční pomoc. Dle našeho průzkumu je Copilot ideální pro automatický zápis a sumarizace schůzek. Manažeři si ho zase oblíbili při tvorbě prezentací a e-mailů.
Oblíbený je také pochopitelně pro tvorbu a editaci textů nebo překlady.
Ti odvážnější (zatím menšina) využívají Copilot i pro práci v Excelu, nebo rozsáhlejší sumarizace. Zde Copilot také nejčastěji naráží na limity přesnosti a praktické použitelnosti.
Vyplývá z toho, že pokud jde o tvorbu textu a strukturování informací, Copilot září. Kde je potřeba kreativita nebo hluboké analýzy, tam má zatím rezervy. Proto jsou důležitá realistická očekávání a povědomí o tom, co „to“ vlastně umí.
Je snadné Copilota ovládat?
I sebelepší nástroj je k ničemu, pokud ho lidé neumí (nebo nechtějí) používat. A přestože Copilot nemá nijak složité vlastní prostředí ani nevyžaduje komplikovaný způsob interakce, může být pro některé uživatele zpočátku těžkopádný a matoucí.
Co jsme zjistili:
- více než polovina lidí hodnotí ovládání jako snadné;
- třetina je neutrální;
- jen každý osmý říká, že ovládání je opravdu těžké.
Ovládání Copilota je relativně intuitivní – problém je spíš v tom vědět, jak ho využít naplno.
Škoda každé minuty bez pořádného školení
Uživatelé často zmínili zmatené verze Copilota a chybějící hlubší integraci. Mnozí bojují se správným zadáváním příkazů (promptováním). Někteří si stěžují, že Copilot je oproti ChatuGPT „tupější“ – méně kreativní a nepřesný.
Komentáře odhalily tři klíčové problémy:
- nedostatečné porozumění možnostem Copilota;
- zklamání z nejednotnosti funkcí mezi aplikacemi;
- frustrace z promptování – zadávání příkazů.
Je evidentní, že bez systematické edukace Copilot svůj skutečný potenciál nikdy nenaplní.
Co je potřeba udělat?
- informovat lidi k čemu se Copilot hodí;
- ukázat jim, jak správně Copilota úkolovat;
- připravit reálné scénáře z praxe.
A hlavně: vysvětlit, že Copilot není „chytrý za nás“ – je chytrý s námi.
Chce pomoci a adopcí AI?
Rádi byste využívali možnosti Microsoft 365 Copilotu naplno? My vám s tím rádi pomůžeme!
Naučíme vás Copilit využívat tam, kde to pro vás dává smysl. Zasvětíme celou firmu – srozumitelně, postupně a s důrazem na praktické využití.
Zajímá mě adopce AI ve firmě od Digiskills