← Na předchozí stranu

Copilot pod lupou: Co jsme zjistili a proč na tom záleží

20. května4 min čtení

Náš průzkum proběhl mezi 155 respondenty, kteří pracují v různých segmentech – od nezisku přes státní správu po soukromé firmy. Do průzkumu se zapojili i freelanceři a OSVČ.

Získali jsme odpovědi ze všech hlavních typů rolí – technických (IT, analytika), obchodních (finance, nákup, obchod), od vedení společnosti i HR, marketingu nebo školství. Průzkum jsme prováděli v období únor až duben 2025.

Copilot byl hodnocen ve škále 1–5. Hodnota 5 byla nejvyšší (nejlepší hodnocení), hodnota 1 nejnižší. 

Zvyšuje Copilot naši produktivitu? 

Představte si tým obchodníků, kteří denně řeší desítky e-mailů, smluv a jednání. Právě tato skupina tvrdí, že Copilot jim pomáhá být produktivnější – průměrné hodnocení produktivity je tu 3,69 z 5. 

Na druhém konci sedí projektoví manažeři, kteří od Copilota čekali víc – a hodnotí ho jen 3,11. U zástupců státní správy se hodnocení pohybovalo dokonce na hodnotě 2,83. 

Proč? Protože na složité procesy jsou mnohem vrstevnatější a vyžadují hlubší pochopení a instruování. To může být složitější a méně přístupné pro uživatele, kteří nemají pokročilé znalosti AI nástrojů. 

Poněkud překvapivě jsou pak freelanceři a OSVČ skupinou, která je s Copilotem nejméně spokojená. 

Zlepšuje Copilot kvalitu naší práce? 

Zapojení Copilota automaticky nezaručuje kvalitnější výstup. Ať už jej používáte na drafty textů nebo analýzu dat, pořád je zapotřebí správně jej instruovat a neustále kontrolovat. Vyladění promptu přitom zabere nějaký čas, stejně tak kontrola.  

Co říká náš průzkum, jak vnímají uživatelé kvalitu své práce při používání Copilota? 

  • 42 % respondentů uvedlo, že Copilot kvalitu jejich práce zlepšil;
  • 52,9 % tvrdí, že kvalita je stejná;
  • minimum vnímá výrazné zhoršení. 

Respondenti se shodují, že Copilot pomáhá zvládnout víc práce za méně času, ale sám o sobě nezaručuje kvalitnější výstup a účast uživatele je pro kvalitu naprosto nepostradatelná (a účast neznamená jen vykopírovat výsledek a poslat do světa) . 

Kolik času nám Copilot denně šetří? 

Čas je dnes nejdražší komodita. Pokud nějaký nástroj ušetří byť jen půl hodiny denně, je to vítězství. Copilot v určitých situacích dokáže ušetřit bez přehánění hodiny (například pokud potřebujete po návratu z dovolené sesumírovat 600 mailů, co na vás čeká v inboxu).

Jindy může být jeho zapojení spíš na překážku. Je proto důležité umět rozpoznat situace, kdy je Copilot vhodné použít.

Jak vypadá realita našich respondentů? 

  • Nejčastější odpověď: Copilot ušetří 30–60 minut denně (30 % respondentů);
  • druhá nejčastější: 15–30 minut denně (16,4 %);
  • průměrná úspora: cca 45 minut denně.

Čili z průzkumu vyplývá, že když Copilota zvládnete správně „zapřáhnout“, může vám denně „vyšetřit čas“ i na prodlouženou pauzu na oběd. 

Kde Copilot opravdu pomáhá? 

Jsou úkoly, pro které je Copilot naprosto bezkonkurenční pomoc. Dle našeho průzkumu je Copilot ideální pro automatický zápis a sumarizace schůzek. Manažeři si ho zase oblíbili při tvorbě prezentací a e-mailů. 

Oblíbený je také pochopitelně pro tvorbu a editaci textů nebo překlady.

Ti odvážnější (zatím menšina) využívají Copilot i pro práci v Excelu, nebo rozsáhlejší sumarizace. Zde Copilot také nejčastěji naráží na limity přesnosti a praktické použitelnosti. 

Vyplývá z toho, že pokud jde o tvorbu textu a strukturování informací, Copilot září. Kde je potřeba kreativita nebo hluboké analýzy, tam má zatím rezervy. Proto jsou důležitá realistická očekávání a povědomí o tom, co „to“ vlastně umí. 

Je snadné Copilota ovládat? 

I sebelepší nástroj je k ničemu, pokud ho lidé neumí (nebo nechtějí) používat. A přestože Copilot nemá nijak složité vlastní prostředí ani nevyžaduje komplikovaný způsob interakce, může být pro některé uživatele zpočátku těžkopádný a matoucí. 

Co jsme zjistili: 

  • více než polovina lidí hodnotí ovládání jako snadné; 
  • třetina je neutrální;
  • jen každý osmý říká, že ovládání je opravdu těžké. 

Ovládání Copilota je relativně intuitivní – problém je spíš v tom vědět, jak ho využít naplno. 

Škoda každé minuty bez pořádného školení

Uživatelé často zmínili zmatené verze Copilota a chybějící hlubší integraci. Mnozí bojují se správným zadáváním příkazů (promptováním). Někteří si stěžují, že Copilot je oproti ChatuGPT „tupější“ – méně kreativní a nepřesný. 

Komentáře odhalily tři klíčové problémy: 

  • nedostatečné porozumění možnostem Copilota;
  • zklamání z nejednotnosti funkcí mezi aplikacemi;
  • frustrace z promptování – zadávání příkazů

Je evidentní, že bez systematické edukace Copilot svůj skutečný potenciál nikdy nenaplní. 

Co je potřeba udělat? 

  • informovat lidi k čemu se Copilot hodí;
  • ukázat jim, jak správně Copilota úkolovat;
  • připravit reálné scénáře z praxe. 

A hlavně: vysvětlit, že Copilot není „chytrý za nás“ – je chytrý s námi.

Chce pomoci a adopcí AI?

Rádi byste využívali možnosti Microsoft 365 Copilotu naplno? My vám s tím rádi pomůžeme!

Naučíme vás Copilit využívat tam, kde to pro vás dává smysl. Zasvětíme celou firmu – srozumitelně, postupně a s důrazem na praktické využití.

Zajímá mě adopce AI ve firmě od Digiskills

 

← Na předchozí stranu

Kalendář akcí

Ikona šipka vlevo Červen 2025 Ikona šipka vpravo
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
28
29
30
Microsoft 365 Copilot: Agenti, personalizace a nové funkce
Inovace

Microsoft 365 Copilot: Agenti, personalizace a nové funkce

Microsoft představil jarní vlnu inovací Copilotu – a je to další významný krok směrem k lepší…

Číst více
6. května 5 min čtení
Rozpoznávání emocí aneb co AI doopravdy vidí a slyší
Inovace

Rozpoznávání emocí aneb co AI doopravdy vidí a slyší

Odborníci ze společnosti Gauss Algorithmic, která se zabývá AI a ML projekty, se s námi podělili o…

Číst více
17. dubna 3 min čtení
Vibe coding: Zapomeňte na low-code, díky AI je programátor každý
Inovace

Vibe coding: Zapomeňte na low-code, díky AI je programátor každý

Měli jste někdy skvělý nápad na aplikaci, ale chyběly vám technické dovednosti, abyste jej mohli…

Číst více
15. dubna 4 min čtení