ČSOB: Posouváme zaměstnance v digitálních dovednostech
Pro úspěch instituce s ambicemi zařadit se mezi špičky svého oboru je důležité, aby její zaměstnanci uměli správně používat nové technologie. Digitální gramotnost pracovníků dnes není jen vítaným bonusem, ale nezbytností a společnostem umožňuje nejen obstát, ale především se dál rozvíjet. Dobře si to uvědomují v ČSOB, kde se součástí rozsáhlého úsilí adopce nových technologií a postupů stala spolupráce s Digiskills. Cílem bylo nejen ověřit a sladit úroveň digitálních znalostí více než dvou tisíc zaměstnanců, ale také jim poskytnout příležitost pro další vzdělávání. A jak to dopadlo? Řekněme, že výsledek se může směle zařadit mezi naše nejúspěšnější projekty.
Kvalita a flexibilita
Zatímco v malém kolektivu snadno a rychle zjistíte, kde mají lidé rezervy, v prostředí korporátu, který zaměstnává tisíce lidí, je zapotřebí postupovat důkladně a systematicky. Prvním krokem budování jakékoliv strategie, včetně té vzdělávací, je totiž zjištění aktuálního stavu a identifikace slabých míst, protože jen na základě těchto informací může projekt nabrat jasný směr. Nikdo samozřejmě nestojí o zbytečné a zatěžující procesy, které by pracovníky zdržovaly. Díky našemu srovnávacímu assessmentu jsme však mohli doslova změřit úroveň digitálních kompetencí (tzv. Digiskills index) u lidí z Retailové distribuce v ČSOB a porovnat jejich kompetence nejen mezi sebou navzájem, ale i se zbytkem trhu. Tím jsme získali perfektní podklady pro tvorbu celé vzdělávací strategie.
Do této strategie jsme zohlednili také to, že zaměstnanci banky nemají času nazbyt a navštěvovat specializované kurzy je pro ně nepraktické. Kvůli rozptylu úrovní znalostí bylo také důležité poskytnout flexibilní vzdělávání, které nebude ty zkušenější nudit, ale současně bude srozumitelné a přístupné lidem, kteří si s technologiemi zrovna netykají.
Sečteno a podtrženo – bylo zapotřebí dodat kvalitní a srozumitelné materiály na jednoduché a přizpůsobitelné platformě, která uspokojí individuální potřeby cca 2,5 tisíce lidí s různou úrovní vzdělání, časovými možnosti a tempem. Žádný problém!
Digitální akademie a EDA
Výsledkem naší vzájemné spolupráce s ČSOB je Digitální akademie, kterou jsme zahájili v roce 2021. Akademie zaměstnancům zpřístupnila na našem portálu microlearningové kurzy a inspirativní webináře, které společně s lehce osvojitelným prostředím našeho portálu přispěly k tomu, že se zaměstnancům ČSOB podařilo posunout své digitální dovednosti o řádný kus dál.
Postupné dávkování informací, systematičnost a zábavná forma zajistily, že si na své přišli jak ti, kteří budovali své znalosti od píky, tak i zkušenější uživatelé IT, jejichž rozhled jsme rozšířili o užitečné tipy a triky.
„Prostřednictvím akademie od Digiskills jsme lidem dali možnost naučit se nové věci a osvojit si důležité digitální dovednosti. U mnohých z nich díky tomu dokonce obava z technologických inovací opadla,“ uvedla ke spolupráci Klára Černá, manažerka řízení Retailové distribuce ČSOB.
Samotná digitální akademie se skládala ze dvou částí – první část se soustředila na obecné digitální dovednosti, vzájemnou spolupráci, osvojení nástrojů Microsoft Teams a prostředí Microsoft 365.
Druhá část akademie, byla zaměřená na interní aplikace a digitální řešení pro klienty.
Jednotlivé tematické moduly akademie si každý plnil podle svého uvážení – sledování videí bylo dobrovolné, stejně jako kontrolní testy ověřující dílčí znalosti. Zdatnější zaměstnanci mohli přejít k tématům, která neznají, nebo přímo k závěrečnému testu, jehož splnění bylo pro všechny zaměstnance povinné.
Akademii úspěšně absolvovalo cca 2 500 zaměstnanců, včetně managementu. A jak jasně ukazují čísla, zaměstnanci ČSOB šli do vzdělávání po hlavě – 626 031 spuštění videí a 62 534 zhlédnutých mikrokurzů dokládají nejen vysokou úroveň a motivaci studentů, ale i kvalitu studijních materiálů.
Nesmíme zapomenout na všetečného chatbota EDU, který vznikl speciálně pro ČSOB, a účastníky doprovázel na jejich studijní cestě. Chatbot EDA sloužil jako personifikovaný e-mailový „připomínač“ důležitých termínů a postupů v kurzu a svou bodrou konverzací rozhodně vybočoval z řady nudných automaticky rozesílaných upomínek. A skvělá odezva byla nejen na robota EDU, ale i na jeho lidské souputníky, naše báječné kolegy z Digiskills: „Vyzdvihla bych přístup lektorů, kteří vykládali látku zábavně, ale i dostatečně zajímavě a lidé to dobře přijímali. Současně ocenili, že získávají praktické znalosti, které jim budou užitečné nejen v práci, ale i v soukromém životě, takže celou akademii vnímali více jako vítaný firemní benefit než nudné povinné školení.“ dodala Klára Černá.
Digi Heroes a další vzdělávání
Digitální akademie je stále v běhu. V současné době do akademie vstupují nově příchozí zaměstnanci, ale tím spolupráce ČSOB a Digiskills nekončí. V ČSOB podporují ty, kteří na sobě chtějí pracovat a své digitální dovednosti i nadále rozšiřovat. Fyzická školení a workshopy s Digiskills jsou další možnost vyzkoušet si nové věci a vzdělávat se. Tak se rodí Digi Heroes, zaměstnanci, kteří své digitální znalosti posouvají dál, a na každé pobočce zastávají pozici ambasadora digitálních inovací. Tito hrdinové následně pomáhají ostatním zaměstnancům nenuceně a přirozeně pokračovat v dalším vzdělávání.
Proč právě Digiskills
ČSOB a Digiskills se dlouhodobě ukazuje jako silné kombo. Co za tím je? Samozřejmě vzájemné vztahy, dlouhodobé pozitivní zkušenosti a chuť se posouvat. Díky své flexibilitě jsme navíc mohli vyhovět veškerým požadavkům ze strany ČSOB, a to nejen ve fázi plánování a příprav, ale i kdykoliv za pochodu. Mohli jsme proto vytvořit vzdělávací program na míru, který díky vzájemné provázanosti, komunikaci a jasné vizi opravdu funguje a společnosti i zaměstnancům přinesl reálné výsledky.
„Nikdo lepší na trhu není. Spolupracujeme dlouhodobě a neznám jinou firmu, která by měla propracovanější systém, a právě to jsme potřebovali. Vždycky jsme se perfektně domluvili, v Digiskills znají naše potřeby a umí vyřešit naše požadavky, takže to byla jednoduchá volba,“ shrnula vzájemnou spolupráci Klára Černá.