← Na předchozí stranu

Gamifikace: Práce hrou 

20. dubna6 min čtení

Co je gamifikace 

Gamifikace označuje aplikaci herních mechanik (ukazatel skóre, odznaky a žebříčky) do neherních činnosti s cílem podnítit chování lidí a motivovat je v postupu. Gamifikace tedy způsobuje, že se neherní aktivity „chovají“ jako hry. Jde o velice účinný způsob, jak přidat vnější motivaci a zvýšit tak zapojení a produktivitu účastníků. 

Termín gamifikace se začal objevovat až po roce 2000, avšak samotný koncept je mnohem starší a narazit na něj můžete například v maloobchodních prodejnách, které nabízejí programy odměn, aby posílily loajalitu zákazníků, v kavárnách, které nabízejí „věrnostní kartičky“ a podobně. Pokud se podíváme na prvky gamifikace ve firemním prostředí, tedy jako na prostředek motivace zaměstnanců, tak připomeňme desítky let staré techniky, jako je ocenění „zaměstnanec měsíce“– což je vlastně předchůdce dnešní gamifikace. 

Proč gamifikace funguje 

Gamifikace vychází z myšlenek, že člověk je tvor nejen hravý, ale také soutěživý. Všichni si rádi hrají – a to nejen v dětství! Stačí poukázat na popularitu tradičního i elektronického sportu, počítačových her či mobilních her. 

Hry a hraní si obecně nejsou jen zálibou, ale něčím, co nás přirozeně baví. Zkrátka zálibu ve hrách máme vrozenou. Nizozemský historik a antropolog Johan Huizinga šel dokonce tak daleko, že náš druh nazval „homo ludens“ („člověk hrající si“) a naznačil, že hra je nezbytnou součástí vytváření lidské kultury. 

Hry prokazatelně pomáhají formovat mozek, což vede k jeho větší výkonnosti, pomáhají také naučit se „přepínat“ a improvizovat a připravují nás tak na řadu situací. 

Hry také využívají motivační motory našeho mozku. Když jsme vzrušení a zaujatí díky vidině odměny, náš mozek uvolňuje dopamin, který slouží jako chemické činidlo (neurotransmiter) předávající po našich neuronech signál uspokojení. 

Vzhledem k tomu, že hry spouštějí centra potěšení a náš mozek chce znovu prožít stejné zážitky, které tyto libé pocity vyvolaly, je dopamin pravděpodobně největším motivátorem, který nás může pohánět. Právě díky tomuto procesu zapojení motivační mašinérie našeho mozku jsou techniky gamifikace tak účinné. 

Gamifikace pomáhá v práci 

Pojďme se nyní blíže podívat na možnosti využití gamifikace ve firemním vzdělávání. Průzkum TalentLMS Gamification at Work zjistil, že zaměstnanci mají pocit, že díky gamifikaci jsou v práci produktivnější (87 %), angažovanější (84 %) a šťastnější (82 %). 

Jak tedy mohou firmy využívat gamifikaci ve firemním vzdělávání, aby motivovaly zaměstnance a vylepšily své firemní vzdělávací programy? Gamifikaci lze využít mnoha různými způsoby, od nejzákladnějších schémat až po poměrně pokročilá nastavení.  

Existují desítky, ne-li stovky mechanik a konceptů odvozených z her, které se používají ke gamifikaci každodenních činností a prostředí. Zde je několik nejčastějších herních prvků, které se objevují v úspěšných produktech. 

  • Účel – Navození pocitu, že jste speciálně vybráni pro epickou výpravu a přispíváte k něčemu většímu, než jste vy sami, skvěle funguje. To je často sdělováno prostřednictvím příběhu. 
  • Pokrok – Údaj o tom, že překonáváte překážky a blížíte se k cíli, je doslova hnací motor. Často má podobu bodů, úrovní, soubojů s bossy a ukazatelů pokroku. 
  • Tlak – Podpora naléhavosti akce, strach z prohry nebo pocit, že už nemůžete couvnout. Příkladem tohoto prvku jsou časovače odpočítávání a vzácné sběratelské předměty. 
  • ÚroveňÚroveň v gamifikaci znamená, že existuje způsob, jak předvést své úspěchy a soutěžit s ostatními nebo se s nimi porovnávat. V aktivitách se projevuje prostřednictvím trofejí, odznaků a žebříčků. 
  • Hra – Hrou se rozumí zábava, potěšení a překvapení. Mezi typické příklady patří easter eggy, větvené volby, průzkum a možnost přizpůsobovat a tvarovat prostředí kolem sebe. 

Já mám odznak, ty máš odznak 

Pojďme se blíže podívat na odznaky, prvek, který je pro gamifikaci emblematický, a který najdete i na naší Digiskills platformě. Odznaky jsou odměny, které symbolizují dosažené úspěchy. Ať už jde o odznak za úspěšně absolvovaný test, nebo odznak pro zaměstnance, který zvládl zkoušku z dalšího vzdělávání, jde o typ odměny, která informuje o určitém úspěchu. Možná si říkáte, že jde o prkotinu, nicméně právě tyto prvky umí povzbudit a motivovat k dalšímu vzdělávání. 

Gamifikační odznaky lze použít jako alternativu nebo doplněk k tradičním bodovým systémům hodnocení. Je však důležité si uvědomit, že důvodem, proč gamifikační odznaky fungují, není to, že by uživatelé chtěli odznaky, ale to, že je získávání odznaků motivuje k dalšímu učení. Jinými slovy, pokud používáte gamifikaci ve vzdělávacích aktivitách, mějte na paměti, že účelem odznaků je motivovat, nikoliv poskytovat jednorázové povrchní odměny.  

Odznaky (potažmo gamifikace jako taková) pomáhá zvyšovat motivaci tím, že nabízí postupné odměny v průběhu celého procesu učení. Učící se nemusejí čekat měsíce nebo roky na „dopaminovou vzpruhu“, ale mohou pravidelně získávat uznání za své nové znalosti a dovednosti, což činí učení daleko zábavnější. A ve chvíli, kdy se ze vzdělávání stává zábava, máte vyhráno.  

Abychom vám názorně ukázali, jak s to s motivací a odznaky je, dáme vám první hned za registraci na našem portále. Možná vám to nepřijde jako zásluha, za kterou by měla následovat odměna, ale my dobře víme, jak těžké je vůbec začít. A je to vlastně ten nejdůležitější krok, který musíte podniknout, abyste se mohli vydat dál.  

Potom už můžete sbírat díky studiu hned několik typů odznaků najednou – za celé online kurzy, za počet aktivit, ze kterých se online kurzy skládají, za zhlédnuté minuty a hodiny (videa jsou součástí online kurzů, ale můžete je procházet dle libosti v rámci mikrolearningu). Prostě každým krokem jste blíž hned ke třem odznakům. Kolik už jich máte? 

Gamifikace v HR světě

Hledáte nový a kreativní způsob, jak zlepšit své HR procesy? Přeměňte je na zábavné výzvy a získejte nové nápady na využití gamifikace a zvýšení motivace svých zaměstnanců na našem blížícím se webináři! Aneb kdo si hraje, nezlobí! 

Chci se inspirovat

← Na předchozí stranu

Průvodce pro digitální cestovatele
Webináře

Průvodce pro digitální cestovatele

K létu neodmyslitelně patří nejen točená zmrzlina a uzavírky na dálnici, ale také cestování a…

Číst více
20. července 3 min čtení
Hledáme nové kolegy!
HR

Hledáme nové kolegy!

Do Digiskills hledáme produktového specialistu se zaměřením na digital. Máš zájem o vzdělávání a…

Číst více
1 min čtení
Jak pracuje Štěpán Bartyzal, zakladatel společnosti Český Trh Práce a autor náborového softwaru Recruitis.cz
Rozhovor

Jak pracuje Štěpán Bartyzal, zakladatel společnosti Český Trh Práce a autor náborového softwaru Recruitis.cz

Kreativitu v práci a multitasking. To ve své firmě prosazuje Štěpán Bartyzal. Pojďte se inspirovat…

Číst více
2. dubna 5 min čtení