← Na předchozí stranu

HR trendy v roce 2023: AI, reskilling a hybridní práce

19. ledna7 min čtení

Ve snaze obstát a dobýt digitální svět hledají společnosti přístupy, jak zefektivnit činnost a procesy a stát agilnějšími. Největší změny a posuny přinášejí pochopitelně nové technologie, nástroje a přístupy. Ať už jde o nový hardware, cloudová řešení, různé gadgety, aplikace nebo přístupy tento trend prostupuje všemi odděleními a oblastmi firmy, HR nevyjímaje. Které trendy budou dynamiku řízení lidských zdrojů ovlivňovat v tomto roce?

Umělá inteligence 

Umělá inteligence bude nepochybně žhavým tématem letošního roku. Týkat se bude pochopitelně i HR. AI je vlastně jeden z nejslibnějších trendů v oblasti náboru a řízení talentů. Pokud v poslední době sledujete dění (nejen) v IT, pak jste si pravděpodobně již potenciálu umělé inteligence vědomi. Od obrázků generovaných umělou inteligencí přes samořídící auta až po autonomní obchodování na burze – tato technologie v posledních letech zaznamenala významný pokrok a nyní se ve velkém nastupuje i do oblasti lidských zdrojů 

Umělá inteligence se například využívá k personalizovanějším zkušenostem s kandidáty o zaměstnání. Některé platformy nyní dokážou skenovat popisy pracovních pozic a určovat dovednosti a požadavky potřebné pro jednotlivé pozice. To pomůže náborářům zaměřit se na nejlepší kandidáty na konkrétní pozice. AI se také používá k automatizaci náborového procesu. To může zahrnovat vedení virtuálních pohovorů a prověřování kandidátů. AI může také zvýšit efektivitu náboru tím, že vypočítá pravděpodobnost, že kandidát přijme danou nabídku na základě jeho individuální pracovní a zaměstnanecké historie a dokáže i předvídat chování uchazečů: odhadne pravděpodobnost, zda uchazeč danou pozici přijme, bude ji vykonávat a zůstane na ní. 

AI usnadní i onboarding, například prostřednictvím automatizace doručování a přijímání důležitých dokumentů, firemních zásad a přihlašovacích údajů. Umělá inteligence může sledovat, které dokumenty byly zobrazeny, shromažďovat elektronické podpisy po provedení jednotlivých kroků a eliminovat potřebu personálního oddělení provádět následné kroky ručně. 

Za zmínku stojí i digitální asistenti, kteří jsou nonstop k dispozici a zefektivňují proces onboardingu tím, že pomáhají novým zaměstnancům projít všemi potřebnými fázemi a proaktivně doporučují další kroky, které jim pomohou rychle se zapracovat na nové pozici. 

Digitální asistenti s umělou inteligencí mohou doporučovat vzdělávání související s prací na základě úspěšných zaměstnanců na srovnatelných pozicích a také poskytovat relevantní informace, jako jsou odborné články, posty na sítích a podobně. 

AI lze například využít k analýze velkého množství dat zpětné vazby zaměstnanců a identifikaci společných témat a trendů. AI však může jít ještě dál. Jak již bylo zmíněno, AI nyní může personálním týmům umožnit výrazně snížit čas a peníze vynaložené na průzkumy tím, že bude přímo z organických dat vyhodnocovat nálady zaměstnanců a ukazatele jejich pohody. Jde o novou technologii, takže o ní zatím nemá páru ani GPT-3! Alespoň zatím ne.

 

Reskilling a interní mobilita 

Nejistá ekonomická situace i dozvuky pandemie vedly k tomu, že nábor nových lidí poněkud stagnuje. Řada organizací dokonce musí pozastavit hledání nových talentů, přestože je potřebuje. Naštěstí se nabízí reskilling stávajících zaměstnanců. Nabídněte rekvalifikace nebo doplnění potřebných znalostí současným zaměstnancům a posouvejte lidi v dalším rozvoji. Nabídnout někomu kariérní posun a současně tak vyřešit problémy s obsazením volné pozice je absolutní win-win. 

Je třeba se vypořádat i s dalšími výzvami, jako jsou vedení týmů na dálku, řízení hybridní práce a měnící se očekávání od vedoucích pracovníků. Jedním z hlavních trendů v oblasti lidských zdrojů, který bude rezonovat v roce 2023, je proto zvyšování kvalifikace vedoucích pracovníků a rekvalifikace stávajících lidí. Zvyšování kvalifikace vedoucích pracovníků a manažerů je pro oddělení lidských zdrojů klíčové pro vytváření hodnot v organizaci a také pro pomoc při udržení zaměstnanců. 

Překlenutí nedostatku dovedností je jedním z důležitých způsobů, jak mohou personalisté ve své organizaci něco změnit. V roce 2023 budeme sledovat rozmach strategického vzdělávání, tedy školení dovedností v souladu s potřebou organizace. To může zahrnovat jak tvrdé dovednosti, které jsou spíše technického rázu, tak měkké dovednosti, jako je komunikace, time management a analytické a kritické myšlení. Jejich implementace do pracovního procesu vyžaduje redefinici metod školení – dominovat bude mikrolearning, mikromentorování, výkonnostní koučování a učení v průběhu práce. 

Organizace by proto měly investovat do personalizovanějšího vzdělávání, které bude kombinovat to, co se lidé chtějí učit, se způsoby, které preferují.  

Pokračování hybridní a vzdálené práce 

Podle společnosti McKinsey pandemie urychlila digitální transformaci v organizacích o tři až čtyři roky. A pracovníci se tomu přizpůsobili. Například údaje z LinkedInu ukazují, že na pracovní místa na dálku, která tvoří asi 20 % všech pracovních míst na síti LinkedIn, přišlo více než 50 % všech žádostí o zaměstnání! 

Flexibilita možností práce, hybridní práce a práce na dálku by pro žádnou progresivní firmu neměly být tabu. Mnoho zaměstnanců se cítí dobře při práci z domova, což je vidět i na jejich nasazení. Vedoucí pracovníci v oblasti lidských zdrojů už zjišťují, že na zaměstnance již nebudou fungovat univerzální politiky a důvěra v zodpovědný přístup zaměstnanců k práci je nejlepší způsob, jak zvýšit produktivitu, udržet si lidi a zlepšit jejich psychickou pohodu. Odmítání určité míry flexibilní práce bude podniky zkrátka dost znevýhodňovat. Ne všechny organizace si to uvědomují a nadále se drží překonaných přístupů. Přitom klíčové HR procesy, jako jsou screening, pohovory a onboarding a talent management fungují vzdáleně naprosto perfektně a jak je vidět například i u nás ve firmě, lidé nemusejí být v kanceláři, aby se zachovala firemní kultura. 

Hybridní práce se stala součástí moderní pracovní kultury a ať si lídři, jako je Elon Musk, užívají svůj ego trip jak chtějí, nutit lidi k návratu do kanceláří je prostě prohraná bitva. 

Zaměstnanci chtějí jasnou komunikaci a modernizované zásady. V roce 2023 budou personalisté stanovovat jasná pravidla, jak, kde a kdy se pracuje a budou iniciovat interní rozhovory na toto téma a tlačit své organizace k rozhodnutím. Odborníci na lidské zdroje budou také vzdělávat sebe a manažery v oblasti překonávání proximity bias, což je nevědomá tendence upřednostňovat zaměstnance, které často vidíte v kanceláři, před pracovníky na dálku. Budou pracovat na stanovení objektivních ukazatelů výkonnosti, kritérií pro povyšování a zvyšování platů. 

Ale pozor – kanceláře nejsou „mrtvé“. Jasné pracovní zásady budou mít vliv na plánování a využívání kanceláří. To povede k lépe navrženým pracovním místům a flexibilním prostorám. 

 

O superhrdinech a lidech 

Stojíme na prahu nové éry, technologie jsou všude kolem nás, ale nesmíme zapomínat na to, že jde především o lidi. HR oddělení je v podstatě taková superhrdinská divize, jelikož musí nové trendy a technologie absorbovat rychle a „bezbolestně“, ale přitom musí neustále upřednostňovat blaho všech okolo, čímž se ocitá pod velkým tlakem. Proto by jedním z trendů, který by měl napříč HR oddělením rezonovat, měla být vlastní pohoda. 

Vstupte do HR Heroes!

Nastavte si flow svého HR oddělení s pomocí Akademie HR Heroes. Pomůžeme vám vybudovat vysoce efektivní procesy, které vám pomohou dosáhnout úspěchu. Najděte si čas na zlepšení vašeho HR oddělení a získejte informace potřebné k tomu, abyste dosáhli svých cílů.

← Na předchozí stranu

Kalendář akcí

Ikona šipka vlevo Červen 2025 Ikona šipka vpravo
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
27
28
29
30
Canvas v ChatuGPT: Editujte výstupy pohodlně
Inovace

Canvas v ChatuGPT: Editujte výstupy pohodlně

Nový model ChatuGPT přináší velké změny ve způsobu interakce s chatbotem a nabízí konečně…

Číst více
4. listopadu 3 min čtení
Onboarding “na inovativno”
HR

Onboarding “na inovativno”

Onboarding je pořádná porce práce, ale když si ho uvaříte “na inovativno”, nebude vám po něm těžko…

Číst více
6. června 10 min čtení
Success story: ČEZ Prodej a dokonalost týmových dohod
Případové studie

Success story: ČEZ Prodej a dokonalost týmových dohod

Kde je vůle, tam je cesta! A to se potvrdilo i v případě ČEZ Prodej, kde si zaměstnanci osvojili…

Číst více
19. března 3 min čtení