← Na předchozí stranu

Jak rozvíjet firemní kulturu, když pracujete na dálku 

24. října8 min čtení

Práce z domova, respektive odkudkoliv, přináší výhody zaměstnancům i zaměstnavatelům – ostatně většina z nás se o tom už přesvědčila na vlastní kůži. Tentokrát se ale nebudeme zabývat tím, jak moc všem prospívá, že nemusejí ztrácet čas dojížděním a jak se šetří náklady za pronájem kanceláře. Podíváme se na firemní kulturu – vytvořit a rozvíjet takovou silnou firemní kulturu na dálku je totiž docela výzva! 

Co je to firemní kultura? 

Firemní kultura není jen pomyslnou „duší“ společnosti, ale zahrnuje hodnoty společnosti, chování zaměstnanců (k sobě navzájem i ke klientům), identitu značky, způsoby komunikace se zákazníky i dodavateli, vazby a vztahy na pracovišti, postupy, metody a cíle organizace i její platební morálku a renomé. Běžně se firemní kultura utváří prostřednictvím tichých nebo implicitních znalostí, avšak ve zdravém vzdáleném pracovním prostředí jsou její pilíře transparentně zdokumentovány a přístupné všem. Pokud chcete vybudovat skvělou kulturu, začněte u základních hodnot společnosti. Když už jsme u toho, pojďme si pro jistotu ještě připomenout, co jsou vlastně ty základní hodnoty, o kterých je řeč. Firemní hodnoty shrnují to, co firma představuje, ovlivňují organizační kulturu a určují, jak a proč věci děláme. Zatímco obchodní plány a strategie se mohou měnit, základní hodnoty vaší firmy obvykle zůstávají stejné. Jde o skutečně používaná pravidla, vnímání celé firmy, ale i to, jak o ní mluvíte i jak ji reprezentujete. Není vůbec jednoduché je stanovit. Ale pokud je máte nastavené dobře, budou se vám snáze hledat noví kolegové, kteří pak bez problémů zapadnou do týmu.  

Měli byste být schopni předat své hodnoty někomu, kdo ve vaší organizaci nepracuje, a měly by být natolik dobře formulované, aby každý pochopil, jak se má k vám a vašim kolegům chovat. Nakonec to bylo docela snadné, že? Tak trochu přitvrdíme. 

Firemní kultura na dálku 

Ač má práce na dálku řadu výhod, vytvořit robustní firemní kulturu je na dálku mnohem náročnější. Moc tomu nepomáhá fakt, že řada vedoucích pracovníků se stále nevymanila z před-covidových modelů práce a čeká, že se zaměstnanci pohrnou zpět do kanceláře. Průzkum společnosti GitLab z roku 2020 ukázal, že 86 % respondentů věří, že práce na dálku je budoucností, a 62 % respondentů uvedlo, že by zvažovalo odchod ze současné práce, pokud by dostali nabídku na práci na dálku. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení se ukázalo, že většina pracovníků na dálku nejsou digitální nomádi a 52 % z nich ve skutečnosti pravděpodobně cestuje méně než jejich kolegové pracující v kanceláři. Tato zpráva přinesla poznatky o tom, co je důležité pro ty, kteří přijímají práci na dálku, a naznačuje cestu k budování kultury založené na autonomii a flexibilitě. 

Zkrátka je nutné si uvědomit, že ve vzdáleném týmu nerozhoduje o kultuře atmosféra kanceláře, káva zadarmo ani fotbálek nebo chillovací místnost s Xboxem. Jak jsme si řekli, kultura se rovná hodnotám, které formulujete, co děláte pro posílení těchto hodnot a hlavně tomu, jak komunikujete. „Firemní kultura = takový ten náš firemní smrádek. V kanceláři ho načucháte poměrně rychle, ale když pracujete na dálku, musíte na něm vědomě pracovat a připomínat si ho,“ trefně shrnuje situaci naše HR a office manažerka Šárka Nečasová. 

Technologie a online nástroje nám sice umožňují bez problémů pracovat na dálku, ale je důležité se nejprve zaměřit na vytvoření skvělé kultury a teprve potom používat nástroje na její podporu. Ptáte se, co můžete pro svou firemní kulturu udělat? To jsme shrnuli v několika tipech! 

Tipy, jak rozvíjet firemní kulturu na dálku

Pochopení 

Pokud vedete tým nebo celou společnost na dálku, jednou z vašich deviz by měla být empatie a měli byste dobře naslouchat a rozumět svým zaměstnancům. Pochopitelně je při práci na dálku, která obnáší komunikaci přes Teams, Zoom a další platformy, náročnější získávat zpětnou vazbu a z někoho „vypáčit“, jak se mu daří. Při osobním setkání přece jen ledacos vypozorujete z řeči těla a z chování. Proto je při vzdálené práci důležitá změna přístupu – musíte být aktivní a ptát se svých lidí, jak se jim daří, jestli mají ke své práci vše, co potřebují, a jak jim můžete pomoci. 

Nepodceňujte přístup 1:1. Naplánujte si pravidelné videohovory se členy svého týmu, abyste měli přehled a mohli si v klidu promluvit. Zkuste schůzky typu „Ask Me Anything“, které jsou perfektní pro nováčky v týmu, ale mohly by být vítaným zpestřením i pro stávající zaměstnance. 

Budování týmu 

Jednou z nevýhod práce na dálku je změna dynamiky komunikace s kolegy. Ty tam jsou nezávazné pokecy v kuchyňce, u kávovaru, při společném obědě… Práce na dálku vede k tomu, že se s kolegy z týmu bavíte převážně o práci. Pokud je váš tým rozptýlený po celé republice (nebo i v zahraničí), je náročnější plánovat pravidelná osobní setkání, ale není od věci alespoň jednou měsíčně vyhradit den na „socializaci“ a sezvat celý tým. Dobře funguje i nenucené virtuální setkávání, třeba společná půlhodinka týdně. Je to příležitost poznat s kým pracujete, popovídat si o běžných věcech a dát si virtuální kávu nebo snídani. Navazování neformálních a přátelských vztahů s kolegy vede k uvolněnější atmosféře a příjemnější firemní kultuře. Měli byste povzbudit všechny nové zaměstnance, aby si domluvili individuální schůzky s co největším počtem členů týmu, se kterými se cítí dobře; zejména s těmi, kterým nepodléhají nebo jsou v různých odděleních. 

Uvolněná komunikace 

Je rozdíl, jestli je vaše firma skupina solitérů, kteří si jedou po vlastní ose, nebo tým, jehož členové navzájem spolupracují, podporují se a pomáhají si. Vytvářejte takové prostředí, kde je pomoc ostatním kolegům priorita a kde se každý může zeptat na cokoliv a vyjádřit se k jakémukoliv tématu. Tímto způsobem se totiž mohou velice dobře sdílet informace, vznikat nové nápady a firma se v takové podnětné kultuře může zdravě vyvíjet. Vytvářejte si diskuzní skupiny na Teamsech (mimochodem, pokud si nejste jistí, jak na Microsoft Teams, tak zde je skvělý způsob) nebo dalších platformách vzájemné spolupráce, diskutujte, brainstormujte, dávejte zpětnou vazbu, sdílejte! Buďte zkrátka firma, kde se každý bude cítit důležitý. Podporujte prostředí, ve kterém přispívají všichni, nejen hlasití extroverti. Omezte jakoukoli byrokracii nebo formálnost spojenou s komunikací, abyste zabránili tomu, že zaměstnanci budou jen mlčet, což není prospěšné pro ně ani pro váš tým jako celek. 

V závislosti na velikosti vašeho týmu platí, že čím nenucenější a uvolněnější jsou komunikační kanály, tím více společnost jako celek vystupuje otevřeně a transparentně.  

Další rozvoj a vzdělávání 

Chcete nejen šťastné, ale také vzdělané zaměstnance, kteří mohou vaši společnost někam posunout? Poskytněte lidem prostor pro další rozvoj a vzdělávání. Z HR pozice máte ideální prostor budovat rozvojovou firemní kulturu – pravidelně s teamleadery nebo i se svými kolegy řešte rozvojové plány. Posouvejte svoje lidi – podle jejich kompetencí a ambicí. Pokud máte kompetenční modely, pracujte s nimi a připravujte nabídku online vzdělávání na míru potřebám svých lidí. Ukažte zaměstnancům, že díky vzdělávání a vlastnímu rozvoji mohou ve firmě růst. Zastáváte názor, že investovat do vzdělávání zaměstnanců se nevyplatí, protože se vyškolí na váš účet a pak „utečou za lepším“? Pokud jsou lidé spokojení s náplní práce, firemní kulturou a ohodnocením, určitě nebudou „utíkat“ hned jak se naučí něco nového. Naopak! Vzdělávání je velká motivace a nástroj pro posílení loajality. 

Pokud nevíte, kde začít, podívejte se na naši nabídku – vyberte si něco ze stávajících úspěšných kurzů, nebo vám připravíme vzdělávací program na míru.  

Experimentujte! 

A konečně, využijte velkorysý prostor pro experimentování. Kultura práce na dálku se vyvíjí stejně jako cokoli jiného. Měli byste proto neustále revidovat své postupy, provádět průzkum mezi zaměstnanci a ujišťovat se, že jim vycházíte vstříc. Pro firemní kulturu při práci na dálku bude vždycky nejdůležitější komunikace – s tou bude buď vzkvétat, nebo selhávat.  

A nezapomínejte ani na své vzdělávání! Zveme vás na HR Heroes, kde se mimo jiné dozvíte, jak ze své HR židle posílit, podpořit a udržet firemní kulturu. 

← Na předchozí stranu

Proč si pořídit Microsoft 365 Copilot
Webináře

Proč si pořídit Microsoft 365 Copilot

Microsoft 365 Copilot je dostupný už pro všechny firmy a jde o komplexní zavedení AI. Ačkoliv má…

Číst více
1. března 3 min čtení
Succes story: Digitální akademie v Accolade Holding
Případové studie

Succes story: Digitální akademie v Accolade Holding

Naučit zaměstnance pracovat s nástroji Microsoft 365, proškolit je v kyberbezpečnosti a otevřít jim…

Číst více
8. listopadu 2 min čtení
Mailujete chytře? To není tak jisté
Produktivita

Mailujete chytře? To není tak jisté

Proslýchá se, že každý průměrný zaměstnanec má na svědomí asi 40 odeslaných a 120 přijatých e-mailů…

Číst více
28. února 4 min čtení