Raiffeisenbank: Podpora a jasné cíle aneb jak se stát digitálním lídrem
Když se řekne digitální transformace, možná si hned nepředstavíte banku, kde zaměstnanci s nadšením přijímají nové digitální nástroje, posílají méně e-mailů a dobrovolně plní digitální akademie.
Ale přesně to se stalo v Raiffeisenbank. A začalo to odvážnou ambicí: stát se digitálním lídrem a srovnat „skóre“ s dalšími hráči na trhu.
Ambice, odhodlání a vize
Raiffeisenbank si stanovila jasný cíl – stát se digitálním lídrem a zvýšit utilizaci digitálních nástrojů mezi zaměstnanců. Co to znamená? Jednoduše řečeno, aby více lidí efektivně používalo SharePoint, OneDrive, OneNote a další nástroje, které mají k dispozici.
Mise byla jasná – dostat se na úroveň trhu v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví v rámci Digiskills indexu a ještě aspirace, že zaměstnanci průměrně odstudují 80 % přidělených akademií. Zkrátka v Raiffeisenbank měli konkrétní představu, kam se chtějí posunout.

Společně jsme pomocí Digiskills Assessmentu stanovili, jak cílit vzdělávání, připravili jsme vzdělávací cestu, vylepšili jsme svůj vzdělávací portál a zahájili jsme PRODIGI, jak v Raiffeisenbank vzdělávací program pojmenovali.
Šlo zároveň o jeden z nejrozsáhlejších projektů, který jsme dosud dělali.
VÝZVY: Komunikace, zapojení vedení, datová gymnastika
Míra customizace a reporting představovaly velké výzvy, a je pochopitelné, že významný a velký klient z oblasti bankovnictví potřebuje dodat nejen kvalitní vzdělávací obsah, ale také bezpečnou platformu a spolehlivá data pro evaluaci vzdělávání. Výzva přijata!

Dana Fajmonová, Head of People and Culture v Raiffeisenbank, uvedla: „Klíčové bylo zapojení vedení, kontinuální komunikace a reporting.“
Řešíte něco podobného u vás ve firmě?
Co to znamenalo prakticky?
- Bezpečné přihlašování přes SSO.
- Workshopy pro manažery s cílem vytvořit digitální vize.
- Pravidelné reporty v Power BI, aby vedení mělo přehled.
A povedlo se! „Všichni seniorní manažéři měli kontinuálně k dispozici přehled o svém útvaru – kolik jejich lidí studuje, kolik procent mají odstudováno z přidělené akademie, jak si vede jejich útvar jako celek. Kromě toho měli seniorní manažeři možnost absolvovat workshop s digitálním koučem s cílem stanovit si digitální vizi pro svůj útvar. Součástí této vize bylo i stanovení digitálních dovedností, které jsou pro realizaci této vize potřeba,“ shrnula Dana Fajmonová.
Když to funguje, je to vidět
Po roce přišla odměna. A nešlo jen o certifikáty a možnost každého zaměstnance vidět svůj vlastní posun v rámci Digiskills indexu – 80 % odstudovaných akademií mezi registrovanými zaměstnanci se projevilo v každodenním fungování a práci:
- zvýšila se utilizace nástrojů jako SharePoint, OneDrive, OneNote;
- až 46 000 hodin Raiffeisenbank ušetří díky efektivnějšímu využívání digitálních nástrojů (ušetří každý zaměstnanec v průměru přibližně 2 hodiny měsíčně);
- jeden z hlavních cílů – posun v Digiskills indexu na úroveň benchmarku v sektoru – s přehledem dosažen;
- zlepšení digitální kultury rovněž „checked“ aneb i častější používání odkazů na online úložiště místo příloh v e-mailech je pokrok.

LIDÉ: HR jako strategický parťák
Pro úspěšné vzdělávání je důležitá kombinace správného přístupu, motivace a cíleného obsahu dodávaného ve flexibilní a srozumitelné formě (což je ostatně devíza Digiskills).
Důležitost podpory ze strany vedení a také začlenění vzdělávání do strategických priorit HR se opět ukázalo jako nejlepší cesta.
„Za zásadní považuji, že šlo o ucelený roční program, který byl jasně napojený na strategickou ambici banky – stát se digitálním lídrem. Bylo důležité zapojení a podpora vedení, intenzivní komunikace benefitů pro zaměstnance, ale v tomto případě i povinnost odstudovat přidělené penzum kurzů. Z hlediska designu studia zafungoval dobře přístup na online platformu, na které lidi mohli studovat formou mikrokurzů flexibilně dle svých časových možností,“ uvedla Dana Fajmonová.

SPOLUPRÁCE: Klient na prvním místě
Raiffeisenbank pro nás představuje klienta, který dobře ví, co chce, přichází s vlastními nápady a je otevřený efektivní spolupráci, konstruktivní diskusi a společnému hledání nejlepší cesty.
Připravili jsme:
- Digiskills Assessment™ pro změření dovedností před i po vzdělávacím programu s tím, že jsme zavedli na přání Reiffeisenbank možnost pro každého studujícího vidět svůj posun přímo ve vzdělávacím portálu.
- Vzdělávací portál a obsah programu PRODIGI s online kurzy na míru různým uživatelským skupinám.
- Digitální kouče pro vedení a manažery.
- Pomocí API mohli analytici v Reiffeisenbank vytvářet v Power BI reporty na míru.
Zkrátka žádné školení „klikni sem“, ale profesionální a srozumitelná edukace, která sedí i lidem, co si hlídají každou minutu.
„Společně jsme se se všemi zaměstnanci banky vrhli do programu adopce digitálních technologií a pracovali jsme na zlepšení zadávání a sdílení úkolů, komunikaci v týmech nebo třeba využívání AI,“ uvedla Dana Fajmonová.
A CO VY?
Chcete ušetřit 46 000 hodin ročně? Nebo máte jiné ambice, třeba stát se digitálním lídrem? Ozvěte se nám!
Pomůžeme vám najít správnou cestu, vyhnout se fuckupům a systematicky rozvíjet digitální mindset napříč vaší firmou.
Ať už působíte v jakémkoliv oboru – vyjdeme vám vstříc a společně najdeme cestu, jak z digitálních dovedností udělat vaši silnou stránku.