← Na předchozí stranu

Tajemství microlearningu: Proč je lepší učit se novým věcem 15 minut denně?

20. července5 min čtení

Rychlá navigace:

 

Tradiční školení sestávající z několikadenních přednášek ve stísněných třídách vzdělávacích center mají hned několik problémů, které si zaměstnavatelé, a koneckonců i sami účastníci, moc dobře uvědomují. Jsou mimořádně časově náročná, což často vede k tomu, že se na ně i přes nejlepší vůli nepodaří lidi uvolnit. A když ano, tak stejně polovinu svého času věnují vyřizování „neodkladných“ e-mailů a telefonátů.

Tajemství microlearningu: Proč je lepší učit se novým věcem 15 minut denně?

 

S tím souvisí i fakt, že retence znalostí z takového frontálně vedeného školení je notně suboptimální a v nejlepším případě dosahuje okolo 20 %. To ve finále znamená, že tato klasická školení jakožto investice do pracovní síly mají problematickou návratnost, minimálně v krátkodobém horizontu. Vše výše jmenované je argumentem pro takzvaný microlearning. Tento anglický buzzword je složeninou slova micro (znázorňujícího malou míru) a learning (učení) a popisuje věrně realitu vzdělávání pro 21. století. S adekvátní sebedisciplínou je na pravidelný microlearning dostatek času i v notoricky stresových prostředích.

Abyste si mohli naprosto přesně představit, jak takový microlearning vypadá, pravidelně uvolňujeme některé z online kurzů Digiskills úplně zdarma. Zúčastnit se ho může kdokoliv a kdekoliv, stačí bezplatná registrace do naší uživatelsky příjemné e-learningové platformy.

 

CHCI VYZKOUŠET MICROLEARNING ZDARMA

 

Proč microlearning funguje?

Microlearning ze své podstaty souvisí s tím, jak pracuje náš mozek. Už od malička dostáváme cenné životní lekce v krátkých časových intervalech nepřesahujících pár minut. V mateřince se něco nového učíme třeba čtvrt hodiny, školní hodina už má minut pětačtyřicet, na vysoké škole se natáhne až na hodinu a půl a výjimkou nejsou ani skutečně náročné dvojité přednášky. Jenže s přibývajícím věkem naše schopnost udržet pozornost opět klesá a podvědomě vyžadujeme získávat informace v kratších blocích, abychom se necítili přehlceni a měli šanci si něco skutečně zapamatovat. Zároveň platí, že čím interaktivnější takový trénink je, tím je efektivita a retence znalostí vyšší.

Tajemství microlearningu: Proč je lepší učit se novým věcem 15 minut denně?

 

Kde vzít na učení každý den čas?

Určitě se ptáte, jak máte na pravidelné učení najít v nabitém kalendáři dostatek času. Z našich dlouholetých pozorování přitom platí, že v kancelářích jen málokdo fyzicky i psychicky zvládne pracovat na náročných úkolech osm (a více) hodin v kuse. Nějaká forma odpočinku je nutná – pro někoho má podobu kávy s kolegy, pro jiného vykouřené cigarety před vstupem do budovy, a pro vás to může dost dobře být pár minut strávených s virtuálním učitelem.

Ideální samozřejmě je, když je každodenní učení vítáno a podporováno přímo ze strany zaměstnavatele. Poradenská společnost Deloitte ve svém výzkumu uvádí, že z fondu pracovní doby je učení nových dovedností věnováno pouhopouhé jedno procento; do této doby jsou započteny i již zmiňovaná „velká“ školení, často mimo pracoviště. To je skutečně málo, že? Pojďme se společně dohodnout, že přijatelný podíl času pro vzdělávání, na nějž by měl přistoupit každý zaměstnavatel, který si chce lidi udržet kvalifikované a připravené na nové výzvy, jsou 3 %. Běžný pracovní den má 480 minut, 3 % z toho představují 14 minut a 24 sekund. Ani to nebolelo a vaše každodenní čtvrthodinka pro microlearning je na světě!

Tajemství microlearningu: Proč je lepší učit se novým věcem 15 minut denně?

 

Z nouze ctnost, nebo nový model učení?

O microlearningu se samozřejmě začalo ještě více mluvit v souvislosti s probíhající pandemií, která ochromila provoz tradičních školících center. Zaměstnanci totiž potřebuji i nadále získávat nové znalosti a dovednosti; co víc, musí je získávat více, než kdy jindy! Po celém světě se najednou objevily desítky milionů státních úředníků, učitelů, administrativních pracovníků a dalších lidí, kteří opravdu potřebují pravidelný, cílený a smysluplný digitální upskilling ve formě krátkých online lekcí. A než pandemie skončí, je dost možné, že modelu remote microlearningu natolik přivykneme, že nám bude připadat zcela přirozený. Stejně, jako nám dnes připadá samozřejmé pětkrát denně na minutu až dvě zkontrolovat zprávy na internetu, ale papírové noviny bychom půl hodiny číst nevydrželi.

Jak najít ty správné mikrokurzy?

Z dosavadního textu je zřejmé, že samotná idea učení v krátkých intervalech nikoho nespasí – důležitý je obsah. To si samozřejmě v Digiskills moc dobře uvědomujeme, a proto jsme připravili celé série mikrotréninků zaměřených na specifické dovednosti, které budete v příštích letech potřebovat. Můžete se například naučit skvělé triky v Office 365, zefektivnit práci s e-maily v nástroji Microsoft Outlook, ovládnout tvorbu týmů v kolaboračním nástroji Microsoft Teams, a mnoho dalšího.

Po bezplatné registraci do platformy Digiskills získáte ihned přístup k několika desítkám cílených microlearningů zaměřených na digitální dovednosti na počítači i mobilních platformách zcela zdarma, navíc pravidelně uvolňujeme zdarma i celé online kurzy. Stačí vám pár minut a získané dovednosti můžete začít ihned aplikovat v pracovním životě. Kdy jindy začít, než teď?

 

CHCI NOVÉ DOVEDNOSTI ZDARMA

 

← Na předchozí stranu

Co je pozitivní digital employee experience a employee choice
Buzzwords

Co je pozitivní digital employee experience a employee choice

Ve světě, kde digitální transformace mění naše pracovní návyky, se role HR profesionálů stává…

Číst více
7. března 4 min čtení
HOT – První česká kniha o digitalizaci
Produktivita

HOT – První česká kniha o digitalizaci

Na trh přichází první česká kniha o využití technologií pro práci a byznys – a to přímo z pera…

Číst více
1 min čtení
Mailujete chytře? To není tak jisté
Produktivita

Mailujete chytře? To není tak jisté

Proslýchá se, že každý průměrný zaměstnanec má na svědomí asi 40 odeslaných a 120 přijatých e-mailů…

Číst více
28. února 4 min čtení