TC & Digiskills aneb digitální akademie v akademickém prostředí
Technologické centrum Praha (TC) se zabývá podporou výzkumu, vývoje a inovací. Cílem organizace je podporovat spolupráci mezi výzkumnými institucemi, univerzitami a průmyslem, poskytování informací, poradenství a expertíz v oblasti technologií a inovací i pomoc při získávání financování pro výzkumné projekty. Jak taková organizace s obsáhlou agendou, decentralizovanou strukturou a akademickou kulturou zvládla přechod na Microsoft 365?
Společná výzva
Jádrem TC jsou tři oddělení – Národní informační centrum pro evropský výzkum (NICER), Oddělení rozvoje podnikání (ORP) a Strategické studie (STRAST). NICER poskytuje poradenství a komunikaci ohledně programu Horizont Evropa. ORP je součástí mezinárodní sítě na podporu podnikání Enterprise Europe Network a nabízí všestrannou podporu podnikatelům v oblasti inovací a v mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem. STRAST se zaměřuje na provádění analytických studií a foresightu pro podporu zvyšování kvality strategického rozhodování ve výzkumu. Přestože oddělení pracují nezávisle na sobě a zabývají se různými agendami, stála společně před stejnou výzvou – osvojit si nové nástroje z prostředí Microsoft 365 a začít pracovat jinak – moderněji.
Situace před zahájením spolupráce s Digiskills:
- nepoužívaly se Teamsy, OneDrive, SharePoint;
- primárními komunikačními kanály byly e-maily a telefony;
- cloud byl velká a tajemnem zahalená neznámá;
- bylo zapotřebí zefektivnit a sjednotit online komunikaci a spolupráci.
Přechod na Microsoft 365
S Microsoft 365 dostali lidé z TC k dispozici skvělé nástroje a aplikace pro zlepšení produktivity a spolupráce. Jenže ne všichni měli dostatečné znalosti na to, aby je dokázali správně používat a využívat jejich potenciál. Situace si žádala systematické řešení, profesionální, ale pohodový přístup a flexibilitu – stručně řečeno Digiskills!
Digitální akademie v akademickém prostředí
Pro zaměstnance TC vznikla digitální akademie na míru, kombinující online kurzy a workshopy s lektorem, takže studující měli možnost pravidelně konzultovat svůj postup. Akademie se rozjela v roce 2022, kdy proběhly tři intenzivní vzdělávací měsíce, během kterých se proškolilo na 60 pracovníků TC.
Akademie byla dobrovolná – lidé, kteří se příležitosti chopili, dostali k dispozici moderní vzdělávací platformu, kde měli možnost se prostřednictvím našeho mikrolearningu, webinářů a doprovodných online setkání naučit pracovat v cloudu, osvojit si postupy online spolupráce a naučit se správně používat aplikace Microsoft 365 v čele s Teamsy.
„Lidé pochopili, že nejde o to projít si školením, ale že se doba mění a je na čase pracovat s moderními nástroji. Pořád se totiž budou objevovat nové a nové nástroje, a kdo nebude ochotný si je osvojit, tak bude dinosaurus,“ uvedla Milena Lojková, která spolupráci iniciovala a působí v oddělení NICER.
Posun TC a výhody vzájemné spolupráce
Největším benefitem vzdělávací akademie pro TC, kde vládne akademická kultura, byla nepochybně flexibilita, tedy možnost vzdělávat se vlastním tempem a v časech, které by lidem vyhovovaly. „Digiskills kurzy jsou unikátní, nejsou typická ‚klikni-sem-nalejvárna‘, což u nás nemáme moc rádi. Chtěli jsme flexibilitu, aby si lidé mohli vzdělávání přizpůsobit svým časovým potřebám,“ uvedla Milena Lojková.
Co se v TC s pomocí Digiskills změnilo:
- zefektivnila se komunikace prostřednictvím Teamsů;
- díky práci v cloudu se zlepšila práce se sdílenými dokumenty;
- ubylo e-mailové komunikace;
- zmodernizovala se organizace vlastních akcí, seminářů i práce s kontakty.
„Největším přínosem pro nás byl přechod na práci v cloudu a Teamsy – hlavně možnost spolupráce na této platformě s okolním světem, což už dnes představuje prakticky nezbytný standard. Je fajn, že se nám to povedlo realizovat v pravý čas a docela bezbolestnou a příjemnou cestou i pro lidi, kteří tomu na začátku moc nevěřili,“ doplnil Martin Faťun z oddělení STRAST.
Akademie v TC v řeči čísel
Více než 2 300 spuštěných videí (průměrně 43 videí na uživatele) je solidním výsledkem, který jasně ukazuje, že se i v akademickém prostředí může prosadit nás způsob vzdělávání založený na microlearningu. Mezi nejoblíbenější v akademii TC patřily mikrokurzy zaměřené na Microsoft OneNote, klávesové zkratky pro Windows, Forms a pochopitelně Teams.
Pochopit potřeby klienta = uspět
Navzdory tomu, že TC není klasické podnikatelské prostředí, ale více akademicky orientovaná organizace, spolupráce s Digiskills byla úspěšná. „Velice oceňuji přístup Petra Macka z Digiskills, který nám byl po celou dobu k dispozici, odpovídal na dotazy a podařilo se mu velmi rychle rozptýlit počáteční obavy. Pracujeme trochu jinak, což dokázal dobře a rychle pochopit a byl velice ochotný a připravený, vyšel nám maximálně vstříc,“ uvedla ke vzájemné spolupráci Milena Lojková a dodala: „Celkově nám akademie pomohla uvědomit si důležitost digitálních dovedností pro zaměstnance a také to, že je nutné na nich neustále pracovat a rozvíjet je.“
Díky našim školením a podpoře se zaměstnancům TC podařilo posunout digitální dovednosti, což vedlo ke zlepšení komunikace, řízení projektů a optimalizaci interních procesů. Tato zkušenost ukázala, že Digiskills mohou úspěšně přizpůsobit své služby různým typům organizací a napomáhat jim v dosahování jejich cílů v digitálním světě.