← Na předchozí stranu

Velký rozhovor: Jak AI formuje budoucnost (nejen) vzdělávání

4. února9 min čtení

Umělá inteligence přináší revoluci do vzdělávání a mění pracovní procesy. Jaký dopad bude mít na zaměstnance a jejich rozvoj v blízké budoucnosti? Honza Dolejš, CEO Digiskills, Radim Chalupník, COO Digiskills, a Tomáš Doležal, Content Owner v Digiskills, sdílejí své pohledy na to, jak AI ovlivňuje české firmy i jednotlivce. Společně nahlížejí na výhody, výzvy i budoucnost AI ve vzdělávání.

Jak to máte s vnímáním AI? Jde podle vás o revoluci, která zásadně mění přístup ke vzdělávání, nebo o nástroj pro vylepšení stávajících procesů?

Radim Chalupník: Já to vnímám jako kombinaci revoluce i evoluce. Revoluční je, že nám AI umožňuje personalizaci vzdělávání ve velkém měřítku a díky tomu můžeme více doručovat vzdělávací obsah na míru. S tím souvisí například adaptivní učící systémy, které umí upravovat obtížnost v reálném čase a podobně.

Evoluce přichází v tvorbě vzdělávacího obsahu (hlavně v rychlosti tvorby) –⁠ ať už jde o avatary, chatboty atd. Umělá inteligence také posouvá dostupnost vzdělávání, protože například ChatGPT umožňuje okamžitě zahájit anglickou konverzaci nebo začít řešit nějaký problém a poskytuje hned zpětnou vazbu, co zlepšit.

Honza Dolejš: Celkově umělou inteligenci beru spíše jako evoluci, v případě vzdělávání to ale jako revoluci klidně označím, a to ze stejného důvodu, co uvedl Radim. Díky AI totiž konečně můžeme dělat vzdělávání na míru jednotlivcům, jako to řešíme třeba v našem projektu Skillstai.

Tomáš Doležal: Souhlasím, klíčovou výhodou je především možnost personalizace vzdělávacích materiálů. Díky AI lze obsah přizpůsobit konkrétním potřebám a schopnostem jednotlivce.

Dalším přínosem je tvorba materiálů pomocí AI –⁠ například generování videí nebo textů, jak už nastínil Radim –⁠ což šetří čas a zdroje. AI také dokáže efektivně zjišťovat úroveň znalostí uživatele a navrhovat další kroky vzdělávání. Adopce těchto technologií však v Česku zatím postupuje pomalu.

Dokáže AI ve vzdělávání nahradit lidský faktor?

Radim: Ano i ne. Technologie nenahradí lidský faktor, ale díky AI můžeme tvořit takové systémy, které dokážou lidský přístup bravurně nasimulovat. Rozdíl je hlavně v situacích, kdy chceme sledovat například řeč těla –⁠ takové to „čtení mezi řádky“. Když to vztáhnu na naše vzdělávací kurzy, tak například pro zvládnutí rutinních věcí, jako je práce s Outlookem, tolik emocí, které by nešly nasimulovat, nepotřebujeme.

Honza: Souhlasím s Radimem, plné nahrazení člověka bude ještě chvíli trvat. A je také otázkou, zda to vůbec chceme – živé akce nabídnou extrovertům možnost se pořádně vykecat a catering si doma u počítače také tak dobrý neuděláme. 😊

Ale zkušenost z předávání znalostí a dovedností od dobrého lektora se AI dokáže hodně přiblížit. Na běžné vzdělávání už za chvíli nebude dávat smysl objednávat živého lektora.

Tom: Největší síla AI spočívá v kombinaci s lidským přístupem. Lektor s pomocí AI poskytne efektivnější vzdělávání –⁠ AI mu umožní škálovat práci, lépe přizpůsobit materiály studentům a optimalizovat vzdělávací proces. Tato spolupráce otevírá nové možnosti, jak zkvalitnit výuku a zároveň usnadnit práci samotným lektorům.

Měla by být AI gramotnost v roce 2025 běžnou součástí každého vzdělávacího programu?

Honza: Musí to být dovednost každého, kdo pracuje s digitálními přístroji. Takže kromě pár jeskynních lidí úplně pro všechny. V neposlední řadě z toho důvodu, že AI se bude často využívat pro kybernetické útoky a lidé se musí naučit je rozpoznat, aby se mohli bránit. A jediná cesta je vzdělávání. Druhou kapitolou je samozřejmě dovednost využít AI k tomu, abychom měli jednodušší život.

Tom: Jak nástroje jako Microsoft 365 nebo Canva stále více integrují AI, je klíčové porozumět tomu, jak s nimi efektivně pracovat. Vzdělávání v této oblasti by se mělo stát běžnou součástí programů nejen pro zaměstnance, ale i pro veřejnost.

Radim: Souhlasím. Stejně tak si myslím, že by vzdělávání mělo zahrnovat digitální bezpečnost a kritické myšlení.

Když si představíte pracovní svět za 5 let, myslíte, že AI bude nejvíce ovlivňovat kreativní obory, administrativu, nebo třeba manažerské role?

Honza: V případě administrativy je možné, že velká část agendy (a tedy i rolí) za čas zmizí. Kreativní obory se naučí AI využívat zajímavými způsoby –⁠ vzniknou originální díla. Manažerům AI pomůže rychleji se rozhodovat na základě dat nebo poskytne „parťáka“, se kterým si mohou popovídat o kolezích. 😊

Tom: AI zasáhne všechny, kdo pracují s digitálními výstupy. Postupně se přesuneme do role koordinátorů AI kolegů, kteří budou plnit úkoly na úrovni mediorních exekutivců. Naší úlohou bude koordinace, zpětná vazba a dohled.

Co je podle vás největší výzvou pro firmy v souvislosti s adopcí AI? Je problémem spíše nedostatek know-how, kultura…?

Honza: Zpočátku to byla technologcká bariéra –⁠ firmy začaly blokovat například ChatGPT. Dnes je situace lepší – Copilot, AI na kterou se v Digiskills zaměřujeme, je u většiny firem s Microsoft 365 povolený.

Pak je tu lidský faktor a mindset. Lidé často nevědí, jak AI správně využít, nebo si neumí představit její možnosti. Často AI nástroje krmí klíčovými slovy, jako kdyby šlo o Google…

Radim: Rozhodně je největší výzva změna mindsetu. Mnoho firem podceňuje širší aspekty přijetí AI, jako je strach ze ztráty práce nebo obavy zaměstnanců, že AI udělá práci lépe než oni a oni si budou připadat hloupě.

Firmy někdy nasazují AI „pro efekt“ – ⁠vytvoří dojem inovace, ale zaměstnancům chybí základy, například nerozeznají phishing nebo ani správně neukládají data do cloudu.

A opravdu se setkáváme s tím, že lidé používají AI chatboty a nástroje generativní AI jako vyhledávače, jak zmínil Honza. Výsledkem je frustrace, protože AI vrací nepoužitelné výstupy a někdo po takové zkušenosti na AI zanevře. A to je velký problém, nesystematický přístup a dlouhodobé zanedbávání vzdělávání.

Tom: Bohužel firmy často nechávají vývoj běžet samospádem. Pokud už něco podniknou, je to spíše nesystematické. Na českém trhu ale existují světlé výjimky –⁠ firmy, které zavádějí ambasadorské programy, kde klíčovou roli hrají interní ambasadoři, kteří pomáhají ostatním ve firmě s adopcí technologií. Pro úspěch je důležité, aby na adopci AI někdo systematicky dohlížel a podporoval komunitu.

Možná jste na to už částečně odpověděli, ale řekněme si to na rovinu – uvědomují si firmy, jak zásadní je vzdělávat zaměstnance na všech úrovních, aby mohly AI efektivně využívat?

Honza: Vidím to tak 50:50. Někteří naši klienti jsou si toho dobře vědomi a podnikají s námi systematické vzdělávání a změnu. Další polivina firem si objedná školení na AI, aby si odškrtli, že dělají něco pro trendy AI. A to je nedostatečné, jak o tom už mluvil Radim.

Tom: Důležitost vzdělávání zaměstnanců v oblasti AI si uvědomuje pouze malá část trhu –⁠ dle mého odhadu kolem 20 %. Pokud však firmy pochopí význam tohoto kroku, obvykle k němu přistupují vážně a intenzivně.

Bohužel mnohé firmy organizují jen jednorázová školení, která k reálné a trvalé změně nevedou. Světlé výjimky však získávají díky systematickému přístupu výraznou konkurenční výhodu.

Radim: Spíš si to uvědomují jednotlivci z firem. Ti se ale často potýkají s byrokracií a nemají prostor testovat a hledat, jak by mohli „hacknout“ interní procesy. AI by neměla být vnímána jako jen další kapitola ve vzdělávání, ale jako něco, co prostupuje všemi oblastmi.

Myslíte, že AI spíše uvolní lidem ruce od rutinní práce, nebo vytvoří nové typy pracovních úkolů?

Honza: V první fázi AI uvolní ruce od rutinní práce. Ale už dnes se AI dá využít k úkolům, jako jsou tvorba strategických plánů nebo datové analýzy. Budeme určitě potřebovat dovednosti, které jsme dosud nevyužívali.

Radim: Obojí. AI uleví od rutinní práce, ale přinese i nové výzvy, například nutnost dodržování regulací aneb AI akt už je mezi námi, a současně vznikají nové zajímavé pozice, jako jsou tvůrci promptů a testeři AI systémů. Ti, kteří mají široké znalosti a správný mindset, budou ve výhodě.

Tom: Automatizace umožní delegovat opakující se úkoly na AI –⁠ od přípravy reportů přes tvorbu výstupů. Mezilidská komunikace ale zůstane klíčovým skillem budoucnosti, protože v této oblasti nás AI (snad) nenahradí.

Vidíte u nějakého AI nástroje potenciál, že by zásadně změnil způsob, jakým se zaměstnanci vzdělávají a rozvíjejí své dovednosti?

Tom: Obrovský potenciál vidím u multimodálních jazykových modelů, které brzy zvládnou i analýzu videa. V USA už nástroje jako ChatGPT dokážou reagovat na video z kamery nebo sdílenou obrazovku telefonu. Očekávám, že tyto funkce budou brzy dostupné i na počítačích.

Radim: Líbí se mi trend doručovat vzdělávací obsah tam, kde jej člověk potřebuje, což AI dost usnadňuje. Můžeme dnes díky AI studovat kdekoliv a kdykliv potřebujeme.

Honza: Skillstai. 😊 A to je správná odpověď!

← Na předchozí stranu

AI jako konkurenční výhoda roku 2025
Inovace

AI jako konkurenční výhoda roku 2025

AI je tady – a v roce 2025 se firmy rozdělí na dva tábory: na ty, co umějí AI využít, a na ty, co…

Číst více
6. ledna 4 min čtení
Digiskills 2024 Wrapped aneb růst, AI a Skillstai
Inovace

Digiskills 2024 Wrapped aneb růst, AI a Skillstai

Zrekapitulovali jsme, jaký byl rok 2024 pro Digiskills. A víte co? Stálo to za to!

Číst více
12. prosince 6 min čtení
Adopce Microsoft 365 Copilota pomocí Skillstai
Webináře

Adopce Microsoft 365 Copilota pomocí Skillstai

Začněte pracovat s Microsoft 365 Copilotem s pomocí aplikace Skillstai a zjednodušte si práci.

Číst více
9. prosince 4 min čtení