Český florbal hraje „digitální ligu“ s Digiskills
Členský svaz Mezinárodní florbalové federace Český florbal (ČF) je synonymem florbalu na tuzemské scéně. Aktuálně je členem ČF více než 76 tisíc hráčů a v jedné sezóně se pod záštitou ČF odehraje přes 30 tisíc zápasů. To znamená pochopitelně hodně aktivity pro hráče, zábavu pro fanoušky, ale také administrativu a organizační procesy na straně ČF. Český florbal je však příkladem toho, jak nadšení pro digitální inovace mohou naprosto změnit pravidla hry.
První krok ke změně: Uvědomit si své nedostatky
Práce na dálku, která se stala v roce 2020 nutností, se nevyhnula ani ČF. Jelikož ČF řeší florbal po celé České republice, má rozptýlený tým (celkem 60 zaměstnanců + dvě desítky dalších spolupracovníků) a specifickou organizační strukturu, začaly se projevovat nedostatky v hardwarovém vybavení, ale také ve využívání digitálních technologií a moderních nástrojů. Zkrátka tehdejší stav vzájemné efektivní spolupráci tak úplně nenahrával. Změna přišla ve chvíli, kdy Jakub Furmánek s kolegyní Dominikou Steinbachovou narazili na sociálních sítích na vzdělávací videa Digiskills. Po ochutnávkových lekcích bylo rozhodnuto: vítězství si žádá trénink digitálních dovedností s Digiskills.
„Vzdělávací kurzy od Digiskills mě okamžitě polapily a věděl jsem, že to je přesně cesta, kterou se musíme vydat, abychom dosáhli potřebné flexibility,“ uvedl k prvnímu setkání s Digiskills Jakub Furmánek. A byl to právě Jakub, kdo inicioval důležité změny v ČF a v jeho snahách ho podpořil generální sekretář Tomáš Frank.
Český florbal zpracovává přihrávku
Celkem bylo zapotřebí zkoordinovat a provést školením okolo 85 lidí. Jakuba v jeho směrování utvrdilo setkání a spolupráce s digi konzultantem Tomášem Brtnou, který mu představil naše flexibilní portfolio služeb. „Měli jsme jasnou vizi a mohli jsme si poskládat řešení na míru specifikům našeho prostředí. Vše jsme si vyzkoušeli, a navíc jsme jako neziskovka dostali příznivou cenu, což ještě usnadnilo rozhodování,“ řekl Jakub k začátkům.
Další plán byl jasný – začít šířit digitální mindset. Dalších deset lidí se proto zúčastnilo naší akademie 365 Heroes, aby se z každého úseku minimálně jeden člověk rekrutoval na digitálního ambasadora a mohl pomáhat ostatním. A jak známo, příklady táhnou, takže digitální dovednosti začali pilovat i lidé ve vyšších strukturách ČF.
Malý tým, velké nadšení
V první fázi proběhl interní průzkum a brzy bylo jasné, že lidé z ČF mají jednoznačně tah na branku. Tým ČF tvoří lidé, kteří se navzájem dobře a dlouho znají, a spojuje je společný zájem a nadšení. „V českém sportu se považujeme za inovátory, pokud jde o využívaní digitálních technologií, máme vlastní informační systém, který si vyvíjíme a nikoho ani nenapadlo říct, že by se nechtěl zúčastnit a posouvat se dál,“ demonstroval pospolitost týmu ČF Jakub.
Základem byla akademie zaměřená na Microsoft 365, Microsoft Teams, Outlook, OneNote a Forms a bezpečnost, které lidé z ČF mohli během roku absolvovat, dále microlearningové kurzy a nechyběly ani pravidelné tipy od Amose s dalšími možnostmi vzdělávání.
„Dokonce se nám podařilo nadchnout i naši paní účetní, která má svůj oblíbený účetní software, a ke změnám je obvykle rezistentní,“ dodal Tomáš Frank a potvrdil tak odhodlání a sílu týmového ducha ČF, ale i kvalitu našich vzdělávacích akademií, protože jak známo, u účetních je prosazení technologických změn často na hranici nemožného.
Vzdělávání v prodloužení
Jak jsou na tom v ČF po bezmála třech letech od prvních interakcí s Digiskills? Další možnost vzdělávání je podle Jakuba i Tomáše pro lidi a jejich práci nejen v Českém florbale, důležitá.
„Momentálně stále zhruba 35 lidí aktivně studuje a je to znát i na jejich výkonech a výstupech. Zápisy dělají ve OneNotu, sdílejí informace přes Teamsy a hledají způsoby, jak svou práci dělat pomocí technologií lépe a efektivněji,“ pochlubil se Jakub.
… a gól!
Díky Digiskills se ČF podařilo vyřešit řadu neduhů typických pro prostředí, kde je složitější struktura, potřeba několika kol schvalování a potvrzování. Veškeré procesy, které probíhají v Microsoft 365, jsou totiž transparentní a nedochází k nepříjemným failům a zbytečným faulům. „Šílený zlozvyk, který jsme měli, bylo například posílání dokumentů e-mailem. Vznikalo tak několik verzí a stalo se například, že se na web dostala ještě rozpracovaná zpráva…,“ zavzpomínal Jakub Furmánek. „Situace dnes je naprosto jiná – jeden tým, jeden Sharepoint, jeden adresář. Veškeré dokumenty na jednom místě, správně nastavená oprávnění, aby nemohl nikdo nepovolaný měnit dokumenty, tak fungujeme dneska,“ dodal.
Co je z pohledu Českého florbalu za úspěchem vzájemné spolupráce s Digiskills? „Přátelská vstřícnost,“ uvedl bez zaváhání Jakub Furmánek a zmínil, že si váží přístupu a otevřenosti ze strany Digiskills.
„Lidé z Digiskills mají zkušenosti a je vidět, že vědí, o čem mluví, zachovat srozumitelnost u těchto témat je přitom často složité. Naštěstí tuto oblast mají lidé z Digiskills velice dobře zvládnutou,“ prozradil k výhodám spolupráce Tomáš Frank, generální sekretář. A právě přístupnost, flexibilita a srozumitelnost jsou podle Tomáše Franka hlavní důvody, proč lidé z ČF neustávají ve vzdělávání s Digiskills.
Ve svém snažení a tažení neustává ani Jakub, který je nefalšovaným ambasadorem digitálních technologií – sleduje novinky a trendy, které by ostatním mohly pomoci a pravidelně tyto informace šíří mezi své kolegy dál. „Jakub je náš motor, funguje to poměrně přirozeně, přitom to má obrovský dopad na chod celé organizace,“ potvrdil důležitost ambasadora v týmu Tomáš. „Pokud bych měl někomu doporučit to nejdůležitější pro úspěch, tak je to opravdu vytipovat si nadšence, kterému nedělá problém věnovat studiu čas navíc, a to je základ dlouhodobého úspěchu, nestačí jednorázová změna – vyvíjejí se totiž technologie, a proto se musíte neustále vyvíjet i vy,“ uzavřel Tomáš Frank.