← Na předchozí stranu

ČSOB: Banka, která jde dopředu nejen svými službami, ale také v péči o své zaměstnance

9 min čtení

Naše aktivity se v ČSOB uskutečnily ve třech rovinách. Základním kamenem jsou inspirativní akce, jejichž cílem je ukázat zaměstnancům aktuální technologické trendy a seznámit je s nejnovějšími příležitostmi v oblasti digitalizace. Chybět nemůžou ani vzdělávací aktivity, jako přednášky a workshopy. Ti na místě dokáží dovysvětlit vše podstatné a odpovědět na dotazy, které konkrétní zaměstnance či oddělení zajímají nejvíce. Poslední důležitou rovinou vzdělávání je samostudium s microlearningovými videi na našem portále Digiskills.cz.

„Právě microlearningu jsme v ČSOB s radostí využili. Jako velké pozitivum vidíme to, že zaměstnanci mohou kdykoliv a odkudkoliv sledovat videa, díky kterým jsou schopni pochopit a získat zkušenosti s novými technologiemi a inovacemi. Mezi nejpopulárnější studijní témata dlouhodobě v ČSOB patří: Jak na OneNote, Skype, Agilní techniky a Human centred design,“ říká Specialistka pro rozvoj a vzdělávání v ČSOB Klára Černá.

#DIGITIP: Potřebujete si e-mail vložit do OneNote k vašim poznámkám? Podívejte se, jak na to.

INSPIRACE: Inovační setkání a startup days

Správné vzdělávání musí vždy začínat pořádnou dávkou inspirace. Ta je klíčová pro motivaci zaměstnanců. Nic člověka nemotivuje více, než když vidí, že kolega má svou práci hotovou dříve jen díky tomu, že umí správně využívat všechny funkce, které jeho počítač a aplikace v něm nabízí. Rozvoj digitálních kompetencí jsme proto začali pořádnou dávkou inspirace. Tu jsme pak „doplňovali“ v průběhu celého vzdělávání.

Inspirativních setkání se zúčastnili jak manažeři nejrůznějších oddělení, tak zástupci z back office nebo obchodu. Populární byla například Snídaně přešlapů, kde se mluvilo o projektech, které nevyšly, a diskutovalo se o tom, jak neúspěchu příště předcházet. Kromě těchto tematických snídaní se v ČSOB účastníme také Digitálních snídaní. Jde o ranní neformální setkání u dobré kávy a jídla, při nichž se účastníci seznámí se spoustou tipů na osobní produktivitu, naučí se efektivně používat svůj chytrý telefon a další online nástroje pro zjednodušení práce.

„V ČSOB nepodceňujeme důležitost inspirativních setkání. Kromě zmíněných akcí třikrát ročně pořádáme konference Inspiration Day, kam zveme převážně externí prezentující. Dáváme tak prostor inovacím a příběhům mimo naši firmu a cílem je právě inspirovat zaměstnance v tom, jak věci dělají jinde a tím je motivovat k dalšímu rozvoji,“ vysvětluje Barbora Laštovičková, Product owner.

Poslední složkou inspiračního balíčku jsou tzv. Startup days, na kterých se podílíme s inovačním týmem pod vedením Bohdana Suchánka. V minulém roce jsme se v ČSOB podíleli hned na dvou takových akcích. Startup days ve velkých firmách představují jedinečnou příležitost, jak propojit mladé inovativní projekty se zavedenými organizacemi. Zatímco tradiční firmy se mohou od těch mladších inspirovat a něco nového přiučit, startupisté získají důležité kontakty a zakázky, které se při rozjíždění nového byznysu vždy hodí. A jak to souvisí se zaměstnanci? Opět je to obrovská dávka inspirace, která pomáhá otevřít mysl novým nápadům a řešením, které lidé při své práci můžou využít.

„Formát Startup days se nám skvěle osvědčil. Do teď jsme navázali kontakt s 5 startupy. V letošním roce plánujeme další akce takové akce,“ dodává Barbora Laštovičková.

VZDĚLÁVÁNÍ: Workshopy a digitální bootcamp

Když chce firma opravdu projít digitální transformací, inspirace samozřejmě nestačí. Dalším krokem je tedy pořádně se opřít do vzdělávání zaměstnanců – od workshopů na digitální produktivitu až k vybraným nástrojům jako jsou nástroje z kancelářských aplikací Office 365 a další.

Pozvánka na oblíbenou Snídani přešlapů v září 2018. Proč se nebát dělat chyby?

V rámci vzdělávacích aktivit nemůže chybět ani náš program zaměřený na manažery – Digitální bootcamp. Právě šéfové oddělení jsou ti, kteří vedou své zaměstnance ke změnám a inovacím. Cílem digitálního bootcampu je poskytnout lídrům přehled o technologických trendech, agilní organizaci a moderním řízení projektů. Mluví se také o novinkách z oblasti leadershipu v digitálním věku. Digitální bootcamp je celodenní, opravdu intenzivní akce a kromě technologií v jejím rámci nezapomínáme probírat i témata spojená s prací s lidmi, což je v tomto neustále se měnícím prostředí obzvláště důležité. Manažeři se tak například dozví, jak neztratit lidský přístup, jak budovat inovační kulturu, jak pracovat s bariérami inovací a celkově, jak se stát lepšími lídry.

„Digitální bootcamp jsme zařadili jako pravidelnou součást rozvojového programu pro manažery. Chceme tím každému manažerovi nabídnout pohled na aktuální trendy v digitalizaci a inovacích, ale taky je nechat „osahat“ aplikace, weby, dostupná veřejná řešení… zkrátka to, k čemu si sami cestu nenajdeme a co by nás mohly učit naše děti (kdybychom chtěli). Mnoho manažerů odchází z workshopu s tím, že začnou v týmu používat tu či onu aplikaci, nebo že potřebují zvýšit technologické povědomí a digitální znalost ve svém týmu. A zároveň si uvědomují, že bez toho, aniž by se sami o nové trendy zajímali, to nepůjde,“ komentuje Specialista pro rozvoj a vzdělávání v ČSOB Tomáš Svátek.

ONLINE VZDĚLÁVÁNÍ: Microlearning pro všechny

Inovace ve firmě nikdy nebudou fungovat pořádně, pokud budete vzdělávat pouze vybranou skupinu zaměstnanců. Vzdělávání v rámci digitální transformace se musí dotknout úplně všech. Bez výjimky. Systém nikdy nebude fungovat, když bude ve firmě polovina lidí používat chytré aplikace a druhá polovina bude stále u tužky a papíru. (Nic proti tužce a papíru, ale sdílení je zkrátka jednodušší v cloudu. :-) Proto všichni zaměstnanci z ČSOB  získali přístup do našeho microlearningového portálu Digiskills.cz.

Pyramida digitálních znalostí – jak jste na tom ve vaší firmě?

Microlearning je nejrychlejším a nejúčinnějším způsobem, jak se mohou lidé vzdělávat online. Znamená to využití krátkých informačních videí, z nichž každé má maximálně tři minuty a vždy obsahuje minimálně jednu důležitou informaci, nebo poskytuje návod na konkrétní dovednost. Celé kurzy zaměřené na různá témata z oblasti digitalizace pak mají cca 15-30 minut.

Zaměstnanci ČSOB získali do našeho portálu přístup na začátku roku 2018. Od té doby už zhlédli přes čtyři tisíce videí. Nejvíce je zajímaly kurzy na využívání aplikace OneNote, kurz Seznámení s agilitou nebo třeba Tipy a triky pro práci s kalendářem. Vedle těchto naučných videí vzbudily zájem i kurzy Jak na kvalitní spánek, Superpotraviny pro mozek a Výživa a stres. Máme radost, že zaměstnanci při vzdělávání myslí také na své zdraví.

#DIGITIP: Na našem vzdělávacím portále Digiskills.cz najdete také několik kurzů na téma Fit For Business, které jsme připravili společně s firmou Odyssey. Nově nabízíme také workshopy a kurzy na téma Digitální detox

Co bude dál?

V současné době je v ČSOB skvěle nastartovaná digitální transformace, ve vzdělávání budeme ale pokračovat i nadále. Se zástupci firmy připravujeme Digitální akademii, tedy rozvojový program na míru, kde provážeme všechny znalosti, které zaměstnanci získali na workshopech a sledováním online kurzů, a budeme podporovat jejich zavádění do praxe. V nejbližší době máme v ČSOB školení také na remote office. Management banky si velice dobře uvědomuje, že v dnešní digitální době už zaměstnanci nechtějí sedět celý týden v kanceláři u stolního počítače bez možnosti pracovat z domu nebo na dálku ze zahraničí. Dnes velice žádaná a všeobecně populární flexibilita jde ruku v ruce s digitalizací. Čím efektivněji se zaměstnanci naučí využívat digitální technologie, tím více se jim otevře možnost práce na dálku, případně možnost pracovat méně.

V Československé obchodní bance si to uvědomují a chtějí být připraveni na budoucnost, proto s ní začínají už teď. My v Digiskills si moc vážíme toho, že si nás vybrali jako partnery ve vzdělávání a těšíme se na další společné projekty.

O společnosti ČSOB

Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB), působí jako univerzální banka v České republice. Je stoprocentní dceřinou společností KBC Bank NV.

Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice, je tvořena bankou (působí pod obchodními značkami ČSOB a Poštovní spořitelna) a společnostmi, s nimiž je banka propojena (jedná se o Hypoteční banku, ČSOB Pojišťovnu, Českomoravskou stavební spořitelnu, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Leasing, ČSOB Asset Management, ČSOB Factoring a skupinu Patria).

Skupina ČSOB poskytuje své služby všem klientským segmentům, tj. fyzickým osobám, malým a středním podnikům, korporátním a institucionálním klientům.

← Na předchozí stranu

ČSOB: Posouváme zaměstnance v digitálních dovednostech 
Případové studie

ČSOB: Posouváme zaměstnance v digitálních dovednostech 

Pro úspěch instituce s ambicemi zařadit se mezi špičky svého oboru je důležité, aby její…

Číst více
10. listopadu 6 min čtení
AI pod lupou: bezpečnostní rizika
Inovace

AI pod lupou: bezpečnostní rizika

Využíváte populární nástroje, jako jsou ChatGPT a Midjourney? Přemýšlíte nad tím, jakou stopu v…

Číst více
28. června 3 min čtení
Hiring 2.0: Nábor zaměstnanců se špetkou inovace
HR

Hiring 2.0: Nábor zaměstnanců se špetkou inovace

Nábor zaměstnanců může být i pro zkušeného HR manažera noční můrou. Těch mailů, co musí napsat a…

Číst více
28. února 10 min čtení