CZ
← Na předchozí stranu

Hiring 2.0: Nábor zaměstnanců se špetkou inovace

28. února10 min čtení

Inovace v procesu hiringu

Co je největší výzvou při rozšiřování firmy? Není to ani tak nedostatek zdrojů či kvalita produktů, ale nábor kompetentních pracovníků.

Právě hiring (nábor zaměstnanců) dělá firmám vrásky a brání jim v tom, aby se rozrostly a mohly dále zvětšovat náskok před konkurenty. Hledání zaměstnanců je celistvý a častokrát zdlouhavý proces, na které si firmy rádi volají pomoc expertů. Nemusí to být ale třeba.

Proces náboru zaměstnanců se dá urychlit a zefektivnit. A to tak, že do něj zapojíte nástroje, které vám, a potažmo i vaší firmě, pomohou ušetřit desítky hodin, tisíce korun a zbytečný stres.

Nazvali jsme ho Hiring 2.0 a zvládnete ho použít, i když nejste IT nadšenec nebo HR specialista.

Podívejte se nejdříve na krátké video, ve kterém jsme pro vás srhnuli to nejdůležitější z Hiringu 2.0.

 

 Pokud vás video zaujalo, nabízíme vám podrobný návod na inovativní hiring.

Na začátku je to jako hledat jehlu v kupce sena

Představte si, že vám na stole leží podklady, které vám jasně říkají, jaký by měl být váš nový zaměstnanec. Jaký bude váš další krok?

Běžně byste si možná na pomoc zavolali náborovou agenturu, zkušenějšího kolegu, HR specialisty nebo udělali hromadnou rozesílku inzerátů. Podle nás se to však dá udělat i efektivněji.

Tak například e-jobin.com se věnuje profesionálním video rozhovorům s potenciálními zaměstnanci. Stačí si vybrat profil kandidáta a nástroj samostatně vytvoří přehled otázek, na které uchazeči odpovídají.

Zpracované odpovědi následně zhodnotí skupina odborných psychologů a do vašich rukou se dostanou jen ti uchazeči, kteří mají k vašim požadavkům nejblíže. E-jobin dokáže průměrně ušetřit až 80 % času při náboru. A to už jsou velká čísla.

Zužujete okruh kandidátů

V této chvíli vám již na stole leží užší selekce uchazečů, které stačí “jen” kontaktovat. Otázkou tedy není, jak je budete kontaktovat, ale jak při tom neztratit polovinu pracovního dne.

Přiznejme si to, neznámé telefonní číslo málokdo zvedne. Nejefektivnějším způsobem tedy zůstává e-mail. Udělat hromadnou rozesílku však není žádné umění a ani to na na vaše potenciální kolegy moc nezapůsobí. Doby, kdy si firmy vybírali zaměstnance jsou pryč. Dnes si lidé vybírají své zaměstnavatele. A ukázat se ve špatném světle znamená přijít o ty nejlepší kandidáty.

Dobrá zpráva je, že se vám nabízí hned několik řešení. E-mailové pomůcky Mailchimp, Toutapp nebo GetResponse si s hromadnou rozesílkou a personalizací e-mailů rychle poradí.

Nejjednodušším k použití (a velmi oblíbeným) je podle našich zkušeností Mailchimp. Po rozesílce e-mailů si dokonce můžete podívat, kdo si je otevřel a jaké byly odezvy. GetResponse je oproti tomu nástroj všestrannější, a pokud ve firmě máte zavedený komplexnější e-mail marketing, nebo často děláte rozesílku newsletteru, doporučujeme vám právě ho.

Pokud nechcete zkoušet zcela nový nástroj a jste spokojeni s vaším Gmail účtem, nainstalujte si Rocketbolt. Díky němu zjistíte, zda si adresát otevřel váš e-mail. A pokud se vám z nějakého důvodu Rocketbolt nelíbí, můžete vyzkoušet Mailtrack. Ten pro vás udělá v zásadě totéž.

Pakliže jste fanouškem Outlooku, tak vám doporučujeme vyzkoušet Bananatag nebo ContactMonkey, které mají stejnou funkci. V případě, že se poohlížíte po novém mailovém klientovi, tak my jsme se zamilovali do Astra. Ten vás nejen "odbřemení" od záplavy e-mailů, ale také vám je inteligentně segmentuje a ukáže vám, kdy byly vaše maily přečteny. Umí toho ale mnohem víc.

Díky těmto nástrojům uděláte personalizovanou rozesílku e-mailů a jednoduše uvidíte, kdo si je přečetl. Na základě toho můžete zjistit reakční dobu uchazečů a jejich zájem. Pokud někteří z nich váš e-mail přečetli, ale tři dny se neozvali, určitě ve vás vzbudí jiný dojem, než uchazeči, kteří zareagovali okamžitě.

První kontakt s potenciálním zaměstnancem

Už dávno neplatí, že první setkání s uchazečem o zaměstnání musí být u vás v zasedačce nebo ve firemní kavárně. V duchu šetření času můžete namísto cestování a složitých přesunů zvolit pohodlnější alternativu online schůzku.

Mezi notoricky známé aplikace na online komunikaci patří Skype. Ten si už dlouhá léta drží velkou oblibu a díky tomu je pravděpodobné, že Skype bude používat i váš kandidát.

Alternativou je Google Hangouts, kterým také neuděláte žádnou chybu. Našim oblíbencem je však aplikace Appear.in, která je "bezbariérová".

Tento přívlastek si od nás vysloužila proto, že na její plnohodnotné využití si nepotřebujete vytvořit ani účet, natož něco instalovat do počítače, a jedním kliknutím dokážete pozvat několik lidí do konverzace. Navíc si Appear.in udržuje stabilní kvalitu, která je z naší zkušenosti vyšší než u konkurence. Dokonale fungující řešení pro online video(po)hovor.

Čas na osobní setkání

Sice jsme velkými fanoušky technologií, ale i my si musíme nalít čistého vína a přiznat, že ani sebevychytanější digitální technologie nenahradí starý dobrý lidský kontakt. Platí to i pro seznamování s potenciálními zaměstnanci.

Co ale digitální nástroje dokáží nahradit zcela určitě, jsou diáře, notesy, to-do listy, zápisníky a post-it papírky.

Když si budete plánovat setkání s uchazeči, doporučujeme použít Calendly. Do tohoto pomocníka si vložíte všechny časy, ve kterých máte prostor na setkání, a po zaslání speciální URL adresy si mohou uchazeči sami vybrat, kdy se s vámi setkají. Calendly navíc jednoduše propojíte se svým online kalendářem, který vám setkání včas připomene. Na stejném principu pracuje i Youcanbook.me.

Buttercal vám zase umožní jednoduše si vybrat několik časů, které vám nejvíce vyhovují, a výsledný rozvrh pak poslat lidem, se kterými plánujete schůzku.

V zásadě jsou tyto nástroje podobné a mají stejný cíl: ušetřit vám čas, který strávíte komunikací o tom, kdy máte prostor se sejít. Někdy je to totiž nekonečný příběh.

Jde do tuhého

Čas na osobní rozhovor s uchazeči. Čas na to, připravit si kvalitní dotazník s otázkami, kterými vytěžíte z této příležitosti maximum. Nejste v tom ale sami, pomůže vám Vervoe.

Vervoe vám nabízí na výběr z desítek simulací rozhovorů, díky kterým si můžete precizně strukturovat interview s kandidáty. K dispozici máte různé druhy simulací, přičemž všechny jsou vytvořeny experty. Pokud se vám ani jedna simulace nehodí, můžete si nějakou ušít na míru.

Alternativou k placenému Vervoe je šikovný nástroj pro tvorbu interaktivních dotazníků Typeform. Ten nabízí různé druhy šablon přizpůsobených na specifické procesy, které přirozeně imitují skutečnou konverzaci. Dotazníky jsou nejen jednoduché na tvorbu, ale dokáží velmi rychle navodit pocit lidského dialogu. Tak radikálně stoupá šance, že respondent dotazník vyplní, a také, že při něm bude co nejupřímnější.

Kvalitnímu pracovnímu pohovoru předchází důkladná příprava. To je vám věc určitě důvěrně známá. Apply Magic Sauce bude vašim nejlepším přítelem ve chvíli, kdy si skutečně budete chtít dát záležet a dozvědět se o vašich kandidátech co nejvíce.

Apply Magic Sauce je pokročilým nástrojem, který sice není tak jednoduché zařadit do běžného chodu firmy, ale pokud vás zajímají možnosti digitálních technologií, určitě ho aspoň otestujte.

Umí totiž vytvořit psychologický popis člověka na základě profilu na Facebooku, Twitteru nebo krátkého textu. Pokud tedy máte přístupy k Facebookovým profilům vašich uchazečů, můžete pro hloubkovou analýzu využít právě tento nástroj. Naservíruje vám skutečnou povaha uchazeče jako na stříbrném podnosu.

AMS můžete vnímat jako jistou formu prevence před výběrem nesprávného zaměstnance do týmu, který by mohl narušit dobrou firemní atmosféru.

Nástroj roky vyvíjeli na Cambridge University a výsledky jsou podloženy daty od 69 000 respondentů. Dá se tedy skutečně hovořit o důvěryhodných výsledcích.

Našli jste vhodného kandidáta

Ani jeden ze zmíněných nástrojů sice nedokáže garantovat, že najdete vysněného zaměstnance nebo kolegu, ale můžete si být jisti, že proces náboru uděláte co nejrychleji a ani jedna minuta vašeho času nepřijde nazmar.

Technologie a inovativní nástroje dokážete zapojit do každé fáze náboru zaměstnanců. Co však uděláte s tímto nově nabitým know-how poté, co najdete toho pravého kandidáta? Byla by věčná škoda ho nevyužívat dál. Můžete na jeho základě totiž vytvořit mustr pro příští náborové aktivity.

Pro tyto účely vám dobře poslouží Process.st, ve kterém si jednoduše zaevidujete opakující se firemní procesy a checklisty. Práce s tímto nástrojem však nespočívá jen v tom, že si zaevidujete postupy a sdílíte je s kolegy. Největší výhodou je možnost optimalizace těchto procesů a jejich vylepšování.

Robustnější řešení na digitalizaci firemních procesů a administrativy nabízí Clerbo.com. Potenciál nástroje nejvíce využijete právě při náboru zaměstnanců a jejich integraci do firmy.

Clerbo šikovně centralizuje veškerou dokumentaci na jedno místo, čímž radikálně snižuje zbytečnou komunikaci v týmu. Všechny dokumenty jsou navíc online, a proto se s nimi dá pracovat i na cestách. Tím pádem také klesá potřeba mít dokumenty v tištěné formě.

Jste na řadě

Na to, abyste se stali expertem v Hiringu 2.0 nemusíte být ajťák, ani profík na HR. Odo nás jste právě dostali návod, jak na to. Naložte s ním, jak uznáte za vhodné. Přejeme vám dobrou ruku při hledání nových kolegů.

Autor článku

Ondřej Zukal

Ondřej Zukal

Ondra je náš konzultant pro oblast digitálních inovací. Na všechno má nějakou appku a je dost dobře možné, že přesně ví, co pomůže k efektivní práci i vám.
ondrej.zukal@digiskills.cz

← Na předchozí stranu

Konica Minolta: Kompletní přechod společnosti na Microsoft 365 za 2 měsíce
Případové studie

Konica Minolta: Kompletní přechod společnosti na Microsoft 365 za 2 měsíce

70 000 zhlédnutých videí a zaměstnanci, kteří po absolvování Digitální akademie Microsoft Teams…

Číst více
4. června 7 min čtení
HOT – První česká kniha o digitalizaci
Produktivita

HOT – První česká kniha o digitalizaci

Na trh přichází první česká kniha o využití technologií pro práci a byznys – a to přímo z pera…

Číst více
1 min čtení
Startup day
Buzzwords

Startup day

Startup Day je oslava inovativních nápadů, při které se probudí inovační nálada mezi zaměstnanci…

Číst více
14. srpna 2 min čtení